26 czerwca z taśm fabryki Volkswagena w Zwickau zjechał ostatni pojazd z silnikiem spalinowym (Golfa R Variant siódmej generacji). Obecnie zakład wytwarza wyłącznie samochody elektryczne. Aktualnie z taśm fabryki zjeżdżają EV Volkswagena, a w przyszłości będą to również pojazdy Audi i Seata.
Produkcję samochodów spalinowych rozpoczęto w Zwickau w 1904 r. Początkowo przez długie lata były to modele marki Horch, w czasach NRD z taśm zjeżdżał tu Trabant. W maju 1990 roku rozpoczęto produkcję Volkswagenów – w ciągu 30 lat w Zwickau powstało dokładnie 6 049 207 samochodów: modeli Polo, Golf, Golf Variant, Passat i Passat Variant.
Reinhard de Vries, Dyrektor ds. Techniki i Logistyki w Volkswagen Saksonia, powiedział:
„To dla nas historyczny dzień. Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć, a jednocześnie z radością oczekujemy tego, co przed nami. Elektromobilność będzie się rozwijać coraz bardziej, popyt na samochody elektryczne będziemy zaspokajać stąd, z Zwickau: już w przyszłym roku będziemy w stanie wyprodukować 330 000 aut”.
Volkswagen rozpoczął prace adaptacyjne w hali nr 6, w której powstawał dotąd Golf Variant. Po zaplanowanej na kilka letnich tygodni fazie przygotowawczej, w zimie bieżącego roku zostaną w niej wyprodukowane pierwsze samochody elektryczne – obok modelu ID.4 po pewnym czasie również SUV marki Audi. Od połowy listopada 2019 r. w Zwickau trwa seryjna produkcja Volkswagena ID.3 1ST. W lecie ruszy budowa modelu ID.4.
Stopniowa transformacja fabryki samochodów w Zwickau to pierwsza w historii Volkswagena przebudowa dużego zakładu samochodowego do potrzeb produkcji pojazdów elektrycznych. Nakłady na tę operację wynoszą 1,2 miliarda euro. W końcowej fazie, od 2021 r., w Zwickau będzie powstawać sześć modeli skonstruowanych na płycie podłogowej MEB należących do trzech marek koncernu. W ramach kursów przygotowawczych wszyscy członkowie 8-tysięcznej załogi zostaną przeszkoleni w zakresie produkcji pojazdów elektrycznych i pracy z prądem o dużej mocy. Łącznie do końca 2020 r. załoga z Zwickau weźmie udział w 20 500 dniach szkoleniowych.
Volkswagen ID.3 został skonstruowany w oparciu o modułową płytę podłogową MEB. Stworzono ją specjalnie do produkcji pojazdów z napędem elektrycznym. Podstawowa wersja modelu ID.3 będzie kosztowała w Polsce mniej niż 130 000 złotych. Od 17 czerwca osoby, które dokonały wcześniejszej rezerwacji mogą podpisywać wiążące umowy na zakup pojazdu. ID.3 1ST zostanie wprowadzony do sprzedaży w Europie niemal jednocześnie we wrześniu 2020 r.
vw-press.pl, materiały własne