Daimler Truck AG poinformował, że podjął kolejne kroki na drodze do seryjnej produkcji systemów ogniw paliwowych poprzez powołanie do życia spółki Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG. Nowy podmiot tworzy organizacyjne i prawne ramy dla połączenia wszystkich działań koncernu w dziedzinie ogniw paliwowych. Na stanowiska dyrektorów zarządzających przedsiębiorstwa zostali powołani dr Andreas Gorbach (45 l.) i prof. dr Christian Mohrdieck (60 l.), którzy legitymują się doświadczeniem w zakresie napędów konwencjonalnych i alternatywnych, zwłaszcza wodorowych.
W kwietniu bieżącego roku Daimler Truck AG i Volvo Group zawarły wstępne, niewiążące porozumienie o utworzeniu nowej spółki joint venture, której celem jest rozwój systemów ogniw paliwowych, ich wprowadzenie do produkcji seryjnej oraz sprzedaż do zastosowań w ciężkich pojazdach użytkowych i w innych obszarach, na przykład urządzeniach stacjonarnych. Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG ma zostać w przyszłości przekształcona w tę planowaną spółkę joint venture. Volvo Group nabędzie 50 procent udziałów wspólnej firmy. W planach Daimler Truck AG i Volvo Group jest zaoferowanie w drugiej połowie dekady produkowanych seryjnie ciężkich pojazdów użytkowych napędzanych ogniwami paliwowymi, przeznaczonych do transportu dalekobieżnego.
Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG i członek zarządu Daimler AG, powiedział:
„Ogniwo paliwowe ma kluczowe znaczenie, jako neutralne pod względem emisji CO2 rozwiązanie dla samochodów ciężarowych w ciężkim transporcie dalekobieżnym. Jesteśmy o tym przekonani zarówno my, jak i nasz przyszły partner we wspólnym przedsięwzięciu – Volvo Group. Jesteśmy zdeterminowani, aby wspólnie zająć się rozwojem i seryjną produkcją ogniw paliwowych oraz podejmujemy energicznie wszelkie niezbędne przygotowania do planowanego wspólnego przedsięwzięcia. Utworzenie spółki Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG to bardzo ważne wydarzenie dla naszej firmy, ponieważ ta nowa spółka córka ma bezpośrednio poprzedzać spółkę joint venture. Skupimy w niej naszą ogromną wiedzę i niezwykle bogate doświadczenie z kilkudziesięciu lat prac rozwojowych koncernu Daimler nad ogniwami paliwowymi – oraz połączymy je z odpowiednim know-how w segmencie samochodów ciężarowych”.
Daimler Truck AG podjął współpracę w dziedzinie ogniw paliwowych również z brytyjskim koncernem technologicznym Rolls-Royce plc. Kooperacja obu firm stwarza możliwości komercjalizacji technologii ogniw paliwowych przez spółkę joint venture z Volvo Group. Segment biznesowy Power Systems koncernu Rolls-Royce zamierza zastosować systemy ogniw paliwowych z planowanej spółki joint venture Daimler Truck AG i Volvo Group w konstruowanych przez siebie generatorach zasilania awaryjnego, sprzedawanych pod marką produktów i rozwiązań MTU oraz przeznaczonych dla centrów danych. Umowa o współpracy w tym zakresie ma zostać wypracowana i podpisana do końca roku.
media.daimler.pl, materiały własne