Fundacja Transport & Environment (T&E) przygotowała narzędzie internetowe umożliwiające porównywanie emisji CO2 samochodów elektrycznych oraz pojazdów z silnikami benzynowymi lub Diesla.
Narzędzie uwzględnia najważniejsze czynniki wpływające na ilość dwutlenku węgla powstającą w całym cyklu życia pojazdu. Pod uwagę wzięto m.in. emisje wytwarzane przy spalaniu paliwa, wytwarzaniu energii elektrycznej, czy też ślad węglowy wydobywania materiałów służących do produkcji akumulatorów litowo-jonowych lub przy budowie elektrowni.
Z obliczeń T&W wynika, że samochody elektryczne w Europie generują średnio prawie trzykrotnie mniej CO2 niż pojazdy spalinowe. W najgorszym możliwym scenariuszu uwzględnionym przez Transport & Environment (samochód elektryczny użytkowany w Polsce wyposażony w akumulator wyprodukowany w Chinach), EV ciągle utrzymuje znaczącą przewagę ekologiczną konwencjonalnymi odpowiednikami, emitując o 22% mniej dwutlenku węgla niż samochód zasilany olejem napędowym i o 28% mniej niż model zasilany benzyną. W scenariuszu najbardziej optymistycznym (pojazd użytkowany w Szwecji z akumulatorem wyprodukowanym w tym samym kraju) redukcja emisji wynosi odpowiednio 80 i 81%.
T&W informuje ponadto, że w związku z coraz większym udziałem źródeł odnawialnych w produkcji energii elektrycznej w Unii Europejskiej średnie emisje generowane przez pojazdy elektryczne spadną aż czterokrotnie do 2030 r.
Narzędzie dostępne jest na stronie https://www.transportenvironment.org
transportenvironment.org, materiały własne