We wtorek, 14 kwietnia, w Warszawie rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące lokalizacji nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Zgodnie z Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych w stolicy ma powstać minimum 1000 punktów ładowania w stacjach ogólnodostępnych.
Obecnie w Warszawie funkcjonują 144 punkty zlokalizowane w 54 stacjach. W 2020 r. ma powstać kolejnych 41 punktów w 21 stacjach. Projekt stołecznego „Planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych” przewiduje możliwość uruchomienia 1034 punktów ładowania w kolejnych 517 stacjach. Po przeprowadzonych konsultacjach z mieszkańcami wybrane zostaną lokalizacje, w których będzie zainstalowanych minimum 815 punktów ładowania.
Każda z planowanych stacji to wolnostojący słupek z dwoma punktami ładowania AC o mocy 22 kW. Urządzenie tego typu umożliwia uzupełnianie energii w dwóch EV jednocześnie. Przy każdej stacji zostaną wyznaczone dwa stanowiska postojowe. Projekt przewiduje kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt stacji w każdej z dzielnic. Wybudowane zostaną zarówno pojedyncze stacje, jak i większe skupiska, w których znajdzie się od dwóch do nawet kilkunastu stacji.
Proponowane lokalizacje zostały wybrane wspólnie przez Biuro Infrastruktury, zarządców stołecznych dróg (Zarząd Dróg Miejskich i urzędy dzielnic) oraz operatorów systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych (innogy Stoen Operator sp. z o.o. oraz PGE Dystrybucja S.A. Oddział w Warszawie). Zgodnie z przepisami Ustawy o elektromobilności to właśnie operatorzy systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych są zobowiązani do wybudowania stacji ładowania.
Jak informuje stołeczny ratusz, priorytetem przy wyborze wszystkich lokalizacji było umożliwienie mieszkańcom ładowania samochodu elektrycznego w pobliżu miejsc związanych z edukacją, kulturą, sportem i rozrywką, np. na błoniach PGE Narodowego. Stacje mają być też instalowane w pobliżu urzędów czy placówek służby zdrowia, a także w sąsiedztwie budynków wielorodzinnych, by ułatwić ich mieszkańcom podjęcie decyzji o kupnie EV. Ważną przesłanką, wpływającą na wybór lokalizacji, była również własność gruntu – zdecydowano, aby stacje budowane były wyłącznie na gruntach miejskich. Innymi kryteriami były dostępność infrastruktury elektroenergetycznej oraz większa liczba miejsc parkingowych w okolicy.
Na stronie www.konsultacje.um.warszawa.pl można zapoznać się z projektem „Planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych” oraz z grafikami i mapą, przedstawiającymi lokalizacje planowanych stacji ładowania.
W związku z obecną sytuacją epidemiczną konsultacje będą trwały od 14 kwietnia do 31 maja. Od pierwszego dnia konsultacji uwagi do lokalizacji planowanych stacji ładowania można wysyłać mailem na adres: konsultacje_infrastruktura@um.warszawa.pl. Z kolei 28 kwietnia i 14 maja odbędą się dyżury telefoniczne, w trakcie których będzie można porozmawiać z urzędnikami, zaangażowanymi w przygotowanie konsultowanego planu oraz zgłosić swoje uwagi. Na 20 maja zaplanowana jest wideokonferencja online lub spotkanie konsultacyjne (zależnie od sytuacji epidemicznej) z udziałem ekspertów od elektromobilności.
um.warszawa.pl, materiały własne