W Wielkiej Brytanii zakończył się projekt badań nad technologiami przeznaczonymi do pojazdów autonomicznych. W ramach inicjatywy HumanDrive zrealizowano 370-kilometrowy przejazd samochodem samosterującym po drogach publicznych.
Projekt jest finansowany wspólnie przez rząd Wielkiej Brytanii za pośrednictwem Centrum Pojazdów Połączonych i Autonomicznych (Centre for Connected and Autonomous Vehicles — CCAV) i Innovate UK oraz dziewięciu innych partnerów konsorcjum. Całkowity budżet HumanDrive wynosił 13,5 mln GBP.
W ramach projektu badawczego zakończono z powodzeniem dwie próby: autonomiczną podróż po brytyjskich drogach – Grand Drive – z wykorzystaniem zaawansowanej technologii pozycjonowania oraz testy na zamkniętych torach, w ramach których badano jazdę podobną do ludzkiej za pomocą nauki maszynowej.
Jako samochody testowe wykorzystano Nissany Leaf wyposażone w moduł GPS, radar, LIDAR oraz kamery. Dzięki temu pojazdy były w stanie podejmować decyzje dotyczące poruszania się po drogach i omijania przeszkód na trasie podróży.
„Grand Drive” objęła trasę z Cranfield w Bedfordshire do Sunderland. Jednym z kluczowych aspektów projektu było opracowanie zaawansowanego systemu sterowania pojazdem autonomicznym. W trakcie 370-kilometrowej podróży zastosowano w praktyce w wnioski z badań, w różnych scenariuszach jazdy drogami pozamiejskimi z minimalnym oznakowaniem lub całkowicie go pozbawionymi, przez skrzyżowania i ronda, a także autostradami. Technologia autonomiczna była wykorzystywana przy zmianie pasów ruchu, zatrzymywaniu się i ruszaniu oraz włączaniu się do ruchu.
Bob Bateman, kierownik projektu w europejskim Centrum Technicznym Nissana, powiedział:
„Projekt HumanDrive umożliwił nam opracowanie autonomicznego pojazdu, który poradził sobie ze specyficznymi dla tej części świata wyzwaniami spotykanymi na brytyjskich drogach, takimi jak skomplikowane ronda i szybkie drogi podmiejskie bez oznakowania pionowego i poziomego, a nawet krawężników”.
W drugiej części projektu analizowano, jak uczenie maszynowe oraz sztuczna inteligencja mogą ulepszyć doświadczenie użytkownika i podnieść komfort jazdy pasażerów pojazdów autonomicznych i podłączonych do internetu. Samochody testowe, sprawdzane na prywatnych torach, zostały wyposażone w systemy sztucznej inteligencji umożliwiające uczenie maszynowe w czasie rzeczywistym, opracowane przez należącą do konsorcjum firmę Hitachi Europe Ltd. Analiza wcześniejszych scenariuszy drogowych i wyników testów różnych rozwiązań umożliwi zbudowanie zbioru danych i wykorzystanie wniosków z takich doświadczeń w podobnych sytuacjach w przyszłości, w celu wytyczenia bezpiecznej trasy omijającej przeszkodę.
Parlamentarny podsekretarz stanu w Departamencie Strategii Biznesu, Energii i Przemysłu, Nadhim Zahawi, stwierdził:
„Bezpieczne ukończenie najdłuższej autonomicznej jazdy w Wielkiej Brytanii jest niesamowitym osiągnięciem Nissana i konsorcjum HumanDrive, a także ogromnym krokiem w kierunku wprowadzenia na brytyjskie drogi samochodów bez kierowców. Projekt ten jest doskonałym przykładem na to, jak przemysł motoryzacyjny we współpracy z rządem może przysłużyć się do rozwoju technologii korzystnych dla mobilności ludzi, jednocześnie przyczyniając się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla”.
Minister Stanu w Departamencie Transportu, George Freeman powiedział:
„Wielka Brytania szybko staje się liderem w dziedzinie inteligentnej i zautomatyzowanej technologii zarządzania pojazdami i ruchem drogowym, w ogromnym sektorze globalnym, który ma stworzyć tysiące miejsc pracy. Nasza przyszłość mobilności: Urban Strategy wspiera innowacje w transporcie na rzecz czystszego, bardziej ekologicznego i inteligentnego transportu, a udany projekt Nissana HumanDrive jest ekscytującym przykładem tego, jak może wyglądać kolejny etap brytyjskiej rewolucji transportowej”.
Projekt HumanDrive, oprócz technologii jazdy autonomicznej, dotyczył także zaawansowanych funkcji cyberbezpieczeństwa w pojazdach samosterujących, opracowania metod testowania i zapewnienia bezpieczeństwa testów takich samochodów w Wielkiej Brytanii oraz zweryfikowania konsekwencji pojawienia się samochodów autonomicznych w szerszym systemie transportowym.
W skład konsorcjum rozwijającego tę inicjatywę weszły m.in. takie podmioty jak Nissan, Hitachi, Uniwersytet w Leeds czy Uniwersytet Cranfield.
poland.nissannews.com, materiały własne