UDOSTĘPNIJ

Volkswagen ogłosił, że będzie pierwszym przedsiębiorstwem, które zacznie stosować płynny gaz ziemny LNG do napędu statków służących do transportu samochodów.

Od stycznia 2020 r. koncern zamierza wykorzystywać do transportu między Europą a Ameryką Północną frachtowce zdolne pomieścić 4 700 pojazdów. Dwóm statkom firmy Siem Car Carriers AS napędzanym płynnym gazem ziemnym nadano uroczyście nazwy w porcie w Xiamen w Chinach. Zastosowanie LNG przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla do 25%, tlenków azotu do 30%, cząstek stałych do 60% i tlenków siarki do 100%.

Jak powiedział szef działu logistyki Volkswagena, Thomas Zernechel:
„Żeby zmniejszyć emisję szkodliwych substancji wchodzimy na teren dotąd nieznany. Obydwa statki są pierwszymi na świecie frachtowcami do przewozu samochodów napędzanymi gazem LNG i wykorzystywanymi do transportu pełnomorskiego. Obok rosnącej liczby samochodów ciężarowych napędzanych LNG, wykorzystania „zielonej energii” w coraz większej liczbie połączeń kolejowych oraz obok wykorzystania biopaliwa do przewozów drogą morską na krótkich dystansach, te dwa nowe statki zasilane gazem LNG są ważnym elementem zbliżającym nas do realizacji strategicznego celu jakim jest neutralny dla środowiska transport”.

Nowe frachtowce zastąpią dwa z łącznie dziewięciu statków napędzanych mazutem, które są wykorzystywane przez dział logistyki koncernu na trasie atlantyckiej między Europą a Ameryką Północną. Każdy z transportowców na LNG mierzy 200 m długości, 38 m szerokości i posiada 13 pokładów do przewozu samochodów. Pojemność rejestrowa każdego ze statków wynosi 7 500 RT, co oznacza, że mogą przewieźć jednorazowo około 4 700 pojazdów. Do tej pory do transportu samochodów wykorzystywano kilka mniejszych statków zasilanych gazem LNG i tylko na krótszych trasach.

Obydwa transportowce są wyposażone w silniki okrętowe Dual-Fuel o mocy 12 600 kW każdy, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem oczyszczania spalin MAN Energy Solutions koncernu Volkswagen. Oprócz płynnego, głęboko chłodzonego gazu ziemnego jednostki te mogą być też zasilane przyjaznym dla środowiska tzw. e-gazem lub biogazem. Pracując w trybie eco-speed silnik rozpędza statek do prędkości 16,5 węzła (30,6 km/h). Zasięg i liczba samochodów transportowanych przez statek wyposażony w dwa zbiorniki o pojemności 1 800 m3 każdy są porównywalne z możliwościami konwencjonalnych frachtowców oceanicznych z silnikami zasilanymi mazutem.

„Wykorzystanie gazu LNG jako źródła energii do napędu statków jest podstawą zmian, jakie w zakresie nowych źródeł energii dokonają się w transporcie morskim” – skomentował Uwe Lauber, CEO MAN Energy Solutions. „Statki wykorzystujące do napędu gaz mogłyby być w przyszłości zasilane również paliwami syntetycznymi, które są neutralne dla klimatu. Dzięki temu projektowi Volkswagen wykonuje pionierską pracę w zakresie dekarbonizacji światowego transportu”.

 

vw-press.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA