solarisbus.com, materiały własne
Jak poinformował Solaris w oficjalnym komunikacie:
„Od momentu dostarczenia do klienta pierwszego bateryjnego pojazdu, autobusy elektryczne wyprodukowane przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A., pokonały łącznie już ponad 3 miliony kilometrów. (…)
Pierwsze kroki w kierunku elektromobilności Solaris postawił już w 2001 roku, prezentując trolejbus – Solaris Trolino. Z kolei w 2006 roku został zaprezentowany pierwszy w Europie seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym – był to Solaris Urbino hybrid. Pierwszy w pełni elektryczny pojazd wyprodukowany w zlokalizowanej pod Poznaniem fabryce ujrzał światło dzienne w 2011 roku. Premierowy wówczas model Urbino 8,9 LE electric znalazł stałe miejsce w sprzedażowej ofercie producenta. Dwa lata po jego premierze, w 2013 roku, ruszyła seryjna sprzedaż elektrycznych Solarisów. Pierwszy z nich został sprzedany do Klagenfurtu w Austrii.
Dzisiaj po europejskich drogach porusza się już blisko 80 elektrobusów z charakterystycznym logo zielonego jamnika, a liczba ta bardzo dynamicznie rośnie. Oprócz wspomnianej Austrii, można je spotkać w Szwecji, Finlandii, Niemczech, Hiszpanii oraz oczywiście w Polsce.
(…) W najbliższym czasie realizowane będą kontrakty na dostawy bateryjnych Solarisów m.in. do: Włoch, Niemiec, Francji, Norwegii, Rumunii oraz Polski. Są wśród nich, pierwsze na świecie, elektrobusy przystosowane do poboru krwi, zamówione przez Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Katowicach.
Od momentu premiery pierwszego elektrycznego Solarisa, portfolio produktowe producenta w zakresie pojazdów bezemisyjnych znacznie się powiększyło. Obecnie klienci mogą wybrać spośród kilku wersji długości pojazdu (od 8,9 metra, 12, 18 i 18,75 metra) oraz sposobu ładowania (plug-in, pantograf, ładowanie indukcyjne oraz zwiększające zasięg wodorowe ogniwo paliwowe). Bolechowski producent oferuje także w swych ekologicznych pojazdach dwa rodzaje baterii – Solaris High Power oraz Solaris High Energy, a także dwa sposoby przekazywania napędu; może do tego służyć oś elektryczna ze zintegrowanymi silnikami lub silnik centralny (…)”.