Na targach Busworld 2019 w Brukseli portugalska firma CaetanoBus SA zaprezentowała pierwszy egzemplarz miejskiego autobusu H2.City Gold. Dostawcą zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi napędu elektrycznego pojazdu jest Toyota. Współpraca obu firm w zakresie wspólnej produkcji autobusów na wodór rozpoczęła się we wrześniu 2018 roku. CaetanoBus SA to największy producent autobusów w Portugalii.
Jak powiedział dr Johan van Zyl, prezydent i CEO Toyota Motor Europe:
„CaetanoBus to nasz wieloletni partner, którego atutami są znaczne możliwości technologiczne i dobra znajomość rynku, dlatego postanowiliśmy wspólnie rozwijać sprzedaż napędów na ogniwa paliwowe w Europie. Z niecierpliwością czekam na pierwsze reakcje klientów na ten nowy sposób wykorzystania naszej technologii ogniw paliwowych”.
Prace nad nowym autobusem wodorowym rozpoczęły się w 2018 roku. Pojazd został wyposażony w umieszczony na dachu zestaw ogniw paliwowych od Toyoty Mirai oraz w 5 zbiorników na wodór o łącznej pojemności 37,5 kg. Tankowanie wodoru pod ciśnieniem 350 barów trwa 9 minut i wystarcza na przejechanie do 400 km (w zależności od trybu jazdy oraz ustawień klimatyzacji). Jedyną substancją emitowaną podczas jazdy jest para wodna. W nadchodzących miesiącach odbędą się jazdy testowe nowego autobusu w różnych miastach Europy. Pojazd trafi do sprzedaży w połowie 2020 roku.
José Ramos, prezydent Salvador Caetano Indústria, stwierdził:
„Nasza współpraca z Toyotą trwa od wielu lat. Rozszerzenie jej o autobusy miejskie na ogniwa paliwowe przeznaczone na europejski rynek pozwala nam zademonstrować nasze światowej klasy możliwości technologiczne i inżynieryjne. Ten projekt sprawia, że władze europejskich miast mogą na nowo zdefiniować swoje strategie czystego transportu i podnoszenia jakości życia w miastach”.
H2.City Gold produkcji CaetanoBus to drugi po oferowanym w Japonii modelu Sora autobus na wodór z napędem Toyoty.
toyotanews.eu, materiały własne