fcagroup.com, reuters.com, autocar.co.uk, materiały własne
Koncern Fiat Chrysler Automobiles dołączył do aliansu BMW, Intela oraz Mobileye – firmy zamierzają współpracować przy projektowaniu platformy dla pojazdów wyposażonych w systemy autonomicznego prowadzenia.
Oparte na niej samochody będą oferować od 3 do 5 poziomu autonomiczności. Pojazdy na poziomie 3 są w stanie poruszać się samodzielnie w określonych warunkach, takich jak autostrady. Na poziomie 5 są już w pełni autonomiczne.
Platforma zostanie zaadoptowana do modeli z Grupy BMW oraz FCA i wykorzysta oprogramowanie dostarczone przez Intela oraz Mobileye – izraelską firmę produkującą zaawansowane systemy wsparcia kierowcy.
W 2017 r. na drogi wyjedzie 40 pojazdów służących jako platforma do testowania nowej technologii. Dołączą do floty 100 samochodów testowych, którymi dysponują już Intel i Mobileye.
Jak powiedział dyrektor generalny FCA, Sergio Marchionne:
„W przypadku zaawansowanej technologii autonomicznego sterowania kwestią kluczową jest partnerstwo pomiędzy producentami samochodów a dostawcami oprogramowania. Współpraca umożliwi FCA uzyskanie bezpośrednich korzyści z synergii i ekonomii skali, które są możliwe dzięki naszej wspólnej wizji i celom”.
Pierwszym pojazdem opartym na nowej platformie będzie BMW iNext – w pełni elektryczny samochód dysponujący autonomicznością na poziomie 3,5 oraz zasięgiem pozwalającym przejechać ponad 500 km na jednym ładowaniu.
Dla FCA nie są to pierwsze kroki w obszarze systemów autonomicznego prowadzenia. W ramach współpracy z należącym do Google Waymo, włosko-amerykański koncern udostępnił 100 egzemplarzy Chryslera Pacifica Hybrid, w których zaadoptowano technologię umożliwiającą autonomiczne sterowanie.
Marchionne poinformował niedawno, że połowa modeli oferowana przez Fiat Chrysler Automobiles do 2022 r., w tym wszystkie Maserati, zostanie wyposażona w napęd elektryczny.