autocar.co.uk, mazda-press.com, materiały własne
Mazda ogłosiła niedawno plany wprowadzenia na rynek nowatorskich silników Skyaktiv-X, które jako pierwsze jednostki benzynowe na świecie mają dysponować zapłonem samoczynnym – podobnie jak diesle. Zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej następuje w nich pod wpływem kompresji w cylindrze. Pozwala to, w porównaniu z dzisiejszymi silnikami, na zwiększenie momentu obrotowego, wydajności i osiągów, zmniejszenie poziomu zużycia paliwa o 20- 30% oraz znaczne obniżenie szkodliwych emisji. Samochody z benzynowymi jednostkami Skyaktiv-X będą zużywać podobną (lub nawet mniejszą) ilość paliwa, co dzisiejsze diesle.
W 2019 r. na rynku ukażą się ponadto wyprodukowane przez Mazdę „klasyczne” hybrydy oraz pojazdy w pełni elektryczne, te ostatnie również w wersji wyposażonej w range extender. Wykorzystana w nich technologia zostanie opracowana wspólnie z Toyotą, z którą Mazda podpisała niedawno porozumienie o współpracy. W tym samym roku zadebiutuje kolejna generacja Mazdy 3 – należy się spodziewać, że zostanie w pewnym zakresie zelektryfikowana.
Od 2021 r. jednostki Skyaktiv-X zostaną połączone z napędem hybrydowym typu plug-in.
Co ciekawe, Mazda twierdzi, że pojazdy z silnikami nowego rodzaju wyemitują do atmosfery mniej szkodliwych substancji niż samochody w pełni elektryczne – biorąc pod uwagę zarówno okres produkcji, użytkowania, jak i późniejszego recyclingu oraz fakt, że większość energii produkowanej na świecie wciąż pochodzi z paliw kopalnych.
Mazda pracuje nad Skyaktiv-X od 2014 r. Do tej pory podobna technologia nie została wykorzystana w żadnym seryjnym samochodzie dostępnym na rynku.
Japoński producent ogłosił program „Sustainable Zoom-Zoom 2030”. Obejmuje on „rozszerzanie środków służących ograniczaniu emisji dwutlenku węgla na wszystkich etapach — od pozyskania źródła energii do jej zużycia — z uwzględnieniem emisji w całym cyklu eksploatacji pojazdu”, a także „obniżenie średniej emisji dwutlenku węgla w skali firmy na wszystkich etapach od pozyskania energii do jej zużycia: o 50 procent w porównaniu z poziomem z 2010 r. do 2030 r. oraz o 90 procent do 2050 r.”.
Od 2019 r. Mazda planuje rozpocząć wprowadzanie samochodów elektrycznych i innych technologii napędu elektrycznego w regionach, które w znacznym stopniu wykorzystują „czyste” źródła energii lub zakazują użytkowania określonych typów pojazdów w celu ograniczenia zanieczyszczenia powietrza.
W 2020 r. firma planuje zainicjować testy technologii autonomicznego prowadzenia i wprowadzić ją do standardowego wyposażenia we wszystkich modelach ok. 2025 r.