autonews.com, materiały własne
Jak zakomunikował Sergio Marchionne, dyrektor generalny Fiat Chrysler Automobiles, połowa modeli oferowana przez koncern do 2022 r., w tym wszystkie Maserati, zostanie wyposażona w napęd elektryczny.
Marchionne, który zapowiada przejście na emeryturę na początku 2019 r., stwierdził, że przy podejmowaniu takiej decyzji główną rolę odegrały ostatnie skandale związane z podawaniem przez różnych producentów nieprawdziwych informacji na temat emitowania szkodliwych substancji przez silniki diesla.
„Kwestia ta jest obecnie absolutnie priorytetowa z uwagi los diesla… szczególnie w Europie. Elektryfikacja silników spalinowych jest w pewnym zakresie nieunikniona”, powiedział.
Rozwój EV nie był do tej pory dla FCA najważniejszym celem – w zakresie samochodów elektrycznych koncern aktualnie oferuje jedynie hybrydową wersję Chryslera Pacifica oraz w pełni elektryczną odmianę Fiata 500.
Rewizja poglądów FCA na temat pojazdów napędzanych prądem nadeszła wraz z zapowiedziami rządów niektórych państw, m. in. Norwegii, Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii, które w przyszłości chcą zakazać sprzedaży samochodów napędzanych wyłącznie silnikami spalinowymi.
Zdaniem Marchionne, głównym czynnikiem, który ogranicza elektryfikację floty modelowej FCA, nie jest obecnie brak odpowiedniej technologii, lecz wysokie koszty produkcji elementów napędów elektrycznych (szczególnie baterii i silników). Powiedział, że spadku cen nie należy się spodziewać zbyt szybko – przełom pod tym względem ma nastąpić w latach 2021-2022. Plany włoskiego koncernu nie obejmują produkowania baterii litowo- jonowych na własną rękę.
Marką, która odegra główną rolę w elektryfikacji pojazdów FCA, ma stać się Maserati. Od 2019 r. każdy model producenta z Modeny zostanie wyposażony w napęd elektryczny. Cel wydaje się oczywisty – będzie nim rynkowa walka z amerykańską Teslą. Maserati wykorzysta w tym celu m. in. hybrydową technologię rozwijaną przez Ferrari.
Według zapowiedzi przedstawicieli koncernu, zapowiadana elektryfikacja nie pozbawi pojazdów Maserati dotychczasowego charakteru. Priorytetem konstruktorów pozostanie zapewnienie kierowcom wysokich osiągów, komfortu i radości z jazdy.
Jednym z pierwszych zelektryfikowanych modeli włoskiej firmy, może stać się wersja produkcyjna prezentowanego na zdjęciu koncepcyjnego modelu Alfieri.
Należy się także spodziewać, zapowiadanego już wcześniej, rynkowego debiutu hybrydowej odmiany luksusowego SUVa Maserarti – Levante. W podobny napęd wyposażone zostaną zapewne, bazujące na tej samej platformie, sedany Quattroporte i Ghibli.