businessinsider.com, materiały własne
Według prognoz amerykańskiej firmy konsultingowej AlixPartners, do 2020 r. 49 z 103 zapowiadanych modeli EV będzie wytwarzana przez chińskich producentów, podobnie jak niemal 2/3 wszystkich baterii litowo-jonowych.
Obecnie udział chińskich koncernów motoryzacyjnych na lokalnym rynku EV wynosi 96%.
W 2016 r. klienci w Państwie Środka nabyli 350,000 sztuk samochodów elektrycznych, co stanowiło mniej niż 2% sprzedaży wszystkich pojazdów. Eksperci AlixPartners, podobnie jak przedstawiciele Agencji Bloomberg, przewidują jednak, że do 2025 r. ceny EV zrównają się z cenami samochodów spalinowych. Stanie się tak w wyniku stopniowego spadku kosztów baterii litowo-jonowych. W konsekwencji, sprzedaż pojazdów elektrycznych nabierze tempa.
Według wiceprezesa amerykańskiej firmy, Johna Hoffeckera, kolejnym z czynników, które mogą przekonać potencjalnych klientów do kupna samochodów napędzanych prądem, stanie się związany z rozwojem technologii coraz krótszy czas potrzebny do naładowania EV.
Jednak nie wszystkie przewidywania AlixPartners są tak optymistyczne. Firma ostrzega, że duża część z 50 przedsiębiorstw, które obecnie prowadzą prace nad samochodami prowadzącymi się autonomicznie, nie osiągnie na tym polu sukcesu.
Jak powiedział Hoffecker: „To niemożliwe by wierzyć, że w przyszłości będzie 50 firm oferujących pojazdy wyposażone w systemy autonomicznego sterowania”.
Prognozy AlixPartners zakładają ponadto spadek sprzedaży w USA samochodów osobowych i lekkich ciężarówek do 15,2 miliona sztuk w 2019 r. To liczba o 13% niższa niż w 2016 r.