Po obniżeniu subsydiów przez rząd w Pekinie, sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym w Chinach spada już od dwóch miesięcy z rzędu. W sierpniu klienci z Państwa Środka nabyli 85 000 EV tj. o 16% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Spadek sprzedaży odnotowano również w lipcu – o 4,7% r/r . Z chińskich salonów wyjechało wówczas ok. 80 000 EV. Niezależnie od tego, skumulowana sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym w Chinach przez pierwsze osiem miesięcy 2019 r. wzrosła o 32% r/r do 732 000 sztuk.
Zmiany w chińskim systemie wsparcia EV weszły w życie 25 czerwca. Zaostrzono wówczas wymogi dotyczące pojazdów całkowicie elektrycznych objętych subsydiami, zaś dopłaty do hybryd typu plug-in zostały zredukowane o połowę. Do końca 2020 r. rząd w Pekinie zamierza zamknąć program wsparcia
Oprócz zmian w systemie dopłat, spadek sprzedaży EV w Chinach wynika również z kryzysu na rynku motoryzacyjnym w tym kraju. W okresie od stycznia do sierpnia z salonów w Państwie Środka wyjechało o 11% mniej nowych samochodów niż w analogicznym okresie 2018 r.
Według planów chińskiego rządu samochody całkowicie elektryczne (BEV), wodorowe (FCEV) oraz hybrydy typu plug-in (PHEV) do 2025 r. mają odpowiadać za 20% łącznej sprzedaży nowych pojazdów osobowych w Państwie Środka.
autonews.com, bloomberg.com, materiały własne