Toyota zainstalowała stacjonarny generator na ogniwa paliwowe w swojej fabryce Honsha w Japonii. Urządzenie wykorzystuje technologie opracowane dla wodorowego sedana Mirai. Obecnie rozpoczyna się testowanie generatora z myślą o implementacji w fabrykach, biurowcach i innych obiektach.
Generator FC został zbudowany z dwóch zestawów ogniw paliwowych, dwóch jednostek sterujących PCU i dwóch baterii niklowo-wodorkowych – czyli podwójnego pakietu komponentów napędu wodorowego Toyoty Mirai.
W programie testowym energia wytworzona przez generator będzie wykorzystywana przez fabrykę Honsha. Urządzenie ma pracować przez 24 godziny na dobę i wytwarzać 100 kilowatów energii. W ramach testów Toyota będzie weryfikowała stabilność pracy generatora, jego trwałość i łatwość obsługi oraz wydajność energetyczną, czyli ilość elektryczności wytworzonej z jednostki wodoru.
Po zakończeniu etapu testowego japoński koncern zacznie stosować generatory FC jako wewnętrzne źródła prądu w kolejnych fabrykach. Paliwem dla nich będzie m.in. wodór emitowany podczas produkcji i testów komponentów napędu na ogniwa paliwowe.
W 2015 roku Toyota ogłosiła program Toyota Environmental Challenge 2050, zakładający ograniczenie wpływu działalności koncernu na środowisko niemal do zera do 2050 roku. Jednym z 6 priorytetów programu jest wyeliminowanie emisji CO2 z funkcjonowania fabryk na firmy. Aby zrealizować ten plan, Toyota wprowadza do swoich zakładów kolejne rozwiązania, które ograniczają emisję CO2 procesów produkcyjnych.
Aby rozszerzyć wykorzystanie systemu ogniw paliwowych opracowanych dla samochodów na wodór, koncern zamierza szeroko stosować generatory FC zarówno w fabrykach, jak i w innych obiektach. To wiąże się z prowadzeniem dalszych badań naukowych i prac rozwojowych, m.in. nad poprawą wydajności energetycznej i trwałości urządzeń oraz obniżaniem kosztów produkcji komponentów i zmniejszaniem ich wymiarów. Konieczne jest także wypracowywanie coraz lepszych modeli biznesowych dla wykorzystania tej technologii.
toyotanews.eu, materiały własne