Zerowa stawka akcyzowa na sprężony gaz ziemny CNG i skroplony gaz ziemny LNG służący do celów napędowych stała się faktem. Paliwo gazowe staniało średnio o 33 grosze netto
za 1 m³ na skutek wejścia w życie 13 sierpnia br. nowych regulacji podatkowych. W konsekwencji CNG i LNG, którymi napędzane są m.in. autobusy komunikacji miejskiej i śmieciarki, stają się jeszcze bardziej konkurencyjne wobec oleju napędowego.
– To doskonała wiadomość dla wszystkich zainteresowanych wykorzystaniem ekologicznego gazu ziemnego jako paliwa. Przede wszystkim mam tu na myśli przedsiębiorstwa
komunikacji miejskiej, które w najbliższym czasie planują zakup nowych autobusów. Teraz opłacalność użytkowania pojazdów zasilanych gazem CNG i LNG względem „diesli” będzie
zdecydowanie większa, co istotnie przyspieszy proces wymiany flot autobusowych w polskich miastach – powiedział Henryk Mucha, prezes zarządu PGNiG Obrót Detaliczny.
– Jestem przekonany, że zerowa stawka akcyzowa, która już przełożyła się na spadek ceny paliwa na naszych stacjach napędzi także lokalny rynek transportowy małego i średniego biznesu. Dotyczy to między innymi firm kurierskich, różnego typu dostawców towarów, a także firm, które posiadają floty pojazdów. Skorzystanie przez nich z paliwa CNG będzie istotnym elementem obniżenia kosztów w porównaniu do pojazdów zasilanych benzyną czy olejem napędowym – dodał Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny.
Ustawa z 4 lipca 2019 r. o „Zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw” w zakresie stawek akcyzy na CNG i LNG weszła w życie w dzień po ogłoszeniu, dlatego na stacjach należących do PGNiG Obrót Detaliczny spadek cen nastąpił już 14 sierpnia. Po ogłoszeniu zerowej akcyzy, na stacji CNG w Warszawie przy ul. Prądzyńskiego, cena gazu CNG spadła z 3,78 zł/m³ do 3,36 zł/m³.
Najtaniej sprężony gaz ziemny (CNG) można kupić w Gdyni, Kobylnicy, Wałbrzychu, Wrocławiu i Tychach – po 3,31 zł/m³. Wcześniej, 12 sierpnia 2019 r. (przed ogłoszeniem zerowej akcyzy), CNG kosztowało tam 3,73-3,74 zł/m³.
Gaz ziemny, czyli wydobywany spod ziemi metan, w postaci sprężonej (CNG) i skroplonej po schłodzeniu (LNG) stanowi alternatywę dla oleju napędowego, dominującego w polskim transporcie publicznym. Jego zastosowanie powoduje m.in. nawet dziesięciokrotnie mniejszą emisję zanieczyszczeń powietrza, a pojazdy zasilane gazem ziemnym poruszają się zdecydowanie ciszej, co jest szczególnie istotne w przypadku centrów miast.
Ostatnie dwa lata to dynamiczny rozwój sektora CNG w Polsce. Tylko w tym roku PGNiG Obrót Detaliczny podpisało listy intencyjne zakładające budowę infrastruktury do tankowania gazu CNG w: Łomży, Suwałkach, Bielsku-Białej, Kielcach i Lubinie. Wcześniej, na wykorzystanie gazu ziemnego do zasilania pojazdów użyteczności publicznej, zdecydowały się także: Warszawa, Tarnów, Kielce, Rzeszów czy Tychy. Dzięki temu w najbliższym czasie po polskich drogach będzie jeździć łącznie 500 autobusów gazowych zasilanych ekologicznym gazem CNG. Szacuje się, że do 2023 r. będzie ich już ponad 1 tysiąc.
pgnig.pl, materiały własne