Całkowicie elektryczny Volkswagen ID.R ustanowił w Goodwood najlepszy czas przejazdu w klasyfikacji generalnej w historii. Romain Dumas pokonał 1,86-kilometrową trasę w ciągu 39,90 sekund, poprawiając o 1,7 sekundy rekord obowiązujący od 20 lat. ID.R odniósł ponadto zwycięstwo w odbywającym się w niedzielę „Sunday Shootout”. Dotychczasowy najlepszy czas osiągnięty podczas tego wyścigu górskiego od 1999 roku należał do Nicka Heidfelda, który ustanowił go zasiadając za kierownicą bolidu Formuły 1 – McLarena-Mercedesa MP4/13 z silnikiem spalinowym o 780 KM.
Jak powiedział Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motosport:
„Zwyciężając w klasyfikacji generalnej podczas „Goodwood Festival of Speed” ID.R ponownie udowodnił, że elektryczne układy napędowe produkowane przez Volkswagena mogą być lepsze od najmocniejszych tradycyjnych silników. Romain Dumas na tej krótkiej, ale trudnej trasie doskonale wykorzystał możliwości ID.R. Po zwycięstwach odniesionych wcześniej w wyścigu Pikes Peak oraz – w kategorii samochodów elektrycznych – na Północnej Pętli Nürburgringu, jest to kolejny ważny krok w rozwoju elektromobilności. Do tego zwycięstwa przyczyniła się również doskonała praca całego zespołu, który specjalnie na potrzeby startu podczas „Festival of Speed” w bardzo krótkim czasie przygotował lżejszą wersję ID.R”.
„Ustanowienie rekordu w ogólnej kategorii w Goodwood napawa mnie dumą. Ten krótki, górski wyścig jest wyzwaniem szczególnym. Właśnie dlatego, że trasa jest tak krótka nie mogłem popełnić najmniejszego błędu, zestrojenie wszystkich elementów ID.R także musiało być perfekcyjne. Nie było to łatwe, ponieważ nie mogliśmy wcześniej przetestować trasy wyścigu” – dodał Romain Dumas, który w 2018 roku, w tym samym miejscu, odniósł zwycięstwo w kategorii pojazdów z napędem elektrycznym.
Pod kątem „Goodwood Festival of Speed” Volkswagen Motosport przeprowadził modyfikacje modelu ID.R. W porównaniu z wersją przeznaczoną do bicia rekordów na Pikes Peak i na Nürburgringu, samochód musiał się odznaczać m.in niższą masą.
„W porównaniu z wersją na Nürburgring, tym razem zastosowaliśmy mniejszy akumulator i zmieniliśmy sposób oddawania mocy. Dzięki temu nowy ID.R waży wraz z kierowcą mniej niż 1 000 kg” – ujawnił François-Xavier Demaison, dyrektor techniczny Volkswagen Motorsport. Poza tym, ID.R został pozbawiony systemu Drag-Reduction (DRS) opracowanego specjalnie na tor Nürburgring, ponieważ charakterystyka trasy w Goodwood uniemożliwiała jego zastosowanie.
Podczas „Festival of Speed” zaprezentowano również całkowicie elektryczne Porsche Taycan. Za kierownicą samochodu usiadł Mark Webber.
„Sposób, w jaki Porsche Taycan oddaje moc, jest po prostu niesamowity” – stwierdził były kierowca Formuły 1. „Dwa lata temu brałem udział w tej imprezie za kierownicą Porsche 911 GT2 RS i wiedziałem już, że wszystko sprowadza się tu do mocy i trakcji. Ale nawet dla kogoś takiego jak ja, doświadczonego kierowcy wyścigowego, fantastyczne jest to, jak Taycan przyspiesza z miejsca i na wyjściu z zakrętów – choć wciąż jest prototypem”.
Taycan zadebiutuje we wrześniu, a na rynek trafi pod koniec roku. Samochód będzie dysponował napędem na wszystkie koła i mocą ponad 600 KM. W pojeździe znajdzie zastosowanie technologia 800-woltowa, która pozwoli na ultraszybkie ładowanie. Taycan zostanie wyposażony w akumulator litowo-jonowy o pojemności około 90 kWh.
vw-press.pl, press.pl.porsche.com, materiały własne