UDOSTĘPNIJ

Grupa Volkswagena do 2025 r. wybuduje w całej Europie łącznie 36 000 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. 11 000 z nich stworzy marka Volkswagen. Powstaną one w fabrykach koncernu oraz u 3 000 dealerów marki we wszystkich większych miastach. W rozbudowę sieci stacji w Europie Grupa Volkswagena zainwestuje łącznie 250 milionów euro.

„Infrastruktura staje się decydującym czynnikiem popularyzacji samochodów elektrycznych. Ładowanie auta musi być równie łatwe i oczywiste, jak ładowanie smartfona. Dlatego przede wszystkim potrzebujemy znacznie większej liczby ogólnodostępnych stacji oraz prostych zasad dotyczących montażu prywatnych wallboxów. Volkswagen chce zaznaczyć swój udział w tej dziedzinie, dlatego na wszystkich poziomach angażuje się w budowę infrastruktury ładowania” – powiedział Thomas Ulbrich, członek Zarządu ds. Samochodów Elektrycznych marki Volkswagen.

Z szacunków Volkswagena wynika, że w przyszłości 70% ładowań akumulatorów będzie odbywało się w domu lub w miejscu pracy właściciela samochodu elektrycznego. Od 2020 roku należąca do Volkswagena firma Elli zaoferuje klientom prywatnym oraz firmom wallboxy w przystępnych cenach wraz z montażem oraz dostawą energii ze źródeł odnawialnych. W fabrykach koncernu w Niemczech powstanie łącznie 4 000 punktów ładowania dla pracowników, wiele z tych punktów będzie ogólnodostępnych.

Zgodnie z przewidywaniami niemieckiej spółki, około jednej czwartej ładowań będzie dokonywanych w stacjach publicznych. Za pośrednictwem serwisu Volkswagena „We Charge” klienci będą mogli w przyszłości korzystać z ponad 100 000 punktów ładowania w Europie – w dalszej perspektywie ma ich powstać 150 000. Koncern planuje ponadto podjęcie współpracy z sieciami handlu detalicznego tak, by klienci mogli  ładować swoje samochody podczas zakupów. Pierwszym partnerem Volkswagena zostało Tesco w Wielkiej Brytanii, wkrótce mają do niego dołączyć kolejne sieci.

Volkswagen Group Polska wraz z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych prowadzi szkolenia dotyczące elektrycznej mobilności dla samorządów największych miast w Polsce.

„W pierwszym etapie uczestniczyliśmy w ponad 20 szkoleniach, kolejne są zaplanowane na jesień i zimę. Przekazujemy wiedzę na temat nowych potrzeb społecznych, które kształtowane są przez samochody elektryczne. Musimy wspólnymi siłami stworzyć swobodną możliwość ładowania samochodów. Najwygodniej i najtaniej robić to w nocy, dlatego też oprócz samorządów niezbędną wiedzę przekazujemy podczas spotkań z przedstawicielami rynku nieruchomości, np. nieco ponad tydzień temu uczestniczyliśmy w największym branżowym kongresie tego sektora w Polsce.” – powiedział Karol Obiegły, dyrektor operacyjny Volkswagen Group Polska.

Koncern koncentruje się na zwiększeniu możliwości samochodów elektrycznych podczas ładowania na dalekich trasach. Model ID.3, zależnie od wersji, może korzystać ze stacji DC o mocy od 100 do 125 kW. Ponadto, w ramach spółki IONITY, Volkswagen wybuduje do 2020 roku wraz z partnerami  stacje ultraszybkiego ładowania w 400 lokacjach, na których będzie się znajdować do 2 400 stanowisk. Stacje IONITY powstają przy drogach szybkiego ruchu i autostradach w całej Europie. Polska także ujęta jest w planie, ładowarki HPC zostaną zbudowane przy autostradach A1, A2 i A4 w 12 miejscach.

Volkswagen zamierza budować stacje szybkiego ładowania również w miastach. Pierwszych 28 stacji znajdujących się poza autostradami ma być już do końca czerwca uruchomionych w Wolfsburgu.

Koncern podkreśla, że rozbudowa infrastruktury musi jednak w najbliższych miesiącach zostać znacznie przyspieszona. Konieczne jest stworzenie warunków prawnych do szybkiej rozbudowy stacji, np. poprzez modyfikacje prawa budowlanego i najmu oraz poprzez objęcie specjalnym wsparciem budowy infrastruktury w przestrzeni publicznej.

„Volkswagen wraz z pierwszym samochodem elektrycznym nowej generacji zbudowanym na platformie modułowej MEB, dla klientów rezerwujących samochód w tzw. prebookingu oferuje w cenie auta kilka dodatkowych korzyści, w tym domową ładowarkę. O ile dla osób mieszkających w domach jednorodzinnych proces montażu to formalność, to przed dużym wyzwaniem stają dziś właściciele mieszkań i garaży zarządzanych przez np. wspólnoty mieszkaniowe. Dla nich często instalacja wallboxa jest dziś niemożliwa ze względów prawnych. Elektryczne samochody mają olbrzymi potencjał, by odnieść w Polsce sukces. Jeśli światy biznesu i polityki zjednoczą siły, bardzo szybko zdołamy uporać się z wyzwaniami, jakie niesie budowa infrastruktury.” – podsumował Karol Obiegły, dyrektor operacyjny Volkswagen Group Polska.

 

vw-press.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA