Włoskie Bolzano jest pierwszym miastem, które zdecydowało się na zakup autobusów Urbino 12 hydrogen. Dwanaście wodorowych Solarisów dołączy do pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami, które zostały dostarczone w ubiegłym roku. Zamówienie obejmuje również 8-letnią umowę serwisową. W przypadku modelu Urbino 12 hydrogen energia zmagazynowana w wodorze zasila bezpośrednio układ napędowy pojazdu.
Jak powiedział Petros Spinaris, Wiceprezes Solaris Bus & Coach S.A.:
„Bolzano silnie inwestuje w nowoczesny i czysty transport publiczny. Cieszę się, że Solaris może być częścią tego procesu, dostarczając swoje najnowsze bezemisyjne pojazdy. SASA ma już w swojej flocie nasze autobusy elektryczne. Teraz zaś Solaris i Bolzano stawiają na technologię wodorową”.
Autobusy dla Bolzano zostaną wyposażone w ogniwo paliwowe (60 kW) oraz baterie Solaris High Power, ładowane energią pochodzącą z wodoru oraz odzyskiwaną podczas hamowania. Będzie je można ładować również poprzez gniazdo plug-in. Uzupełnieniem układu napędowego jest oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi (2 x 125 kW). Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, w pojeździe zastosowano klimatyzację z pompą ciepła CO₂, która wykorzystuje ciepło wytwarzane przez ogniwo paliwowe.
Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do napędu. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje żadnych szkodliwych emisji. Wodór gromadzony jest w butlach kompozytowych umieszczonych na dachu. Solaris Urbino 12 hydrogen będzie w stanie przejechać do 350 km na jednym tankowaniu.
Częścią umowy jest również specjalne szkolenie przeznaczone dla kierowców i pracowników serwisu poświęcone aspektom bezpiecznego użytkowania i serwisowania pojazdów wodorowych.
solarisbus.com, materiały własne