Po polskich drogach porusza się ponad 5,6 tys. samochodów elektrycznych, które mogą korzystać z ponad 660 stacji ładowania – wynika z Licznika elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
Licznik elektromobilności, aktualizowany przez PZPM i PSPA, dostępny jest na stronach internetowych organizacji. Dzięki niemu, każdy zainteresowany może się dowiedzieć, ile pojazdów elektrycznych porusza się aktualnie po polskich drogach i ile działa stacji ładowania. Wszystkie dane zostały opracowane przez PZPM i PSPA na podstawie złożonych analiz danych pochodzących m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także własnych badań i prowadzonych ewidencji.
Pojazdy elektryczne
Pod koniec kwietnia br. w Polsce zarejestrowane były 5 642 elektryczne samochody osobowe, z których dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 3 581, a pozostałą część hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 2 060. Podział rynku między BEV a PHEV w Polsce wynosi 63% do 37%. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych na koniec kwietnia br. zwiększył się do 294 szt., e-busów 198 szt., a elektrycznych skuterów i motocykli – do 3 822 szt.
– Można powiedzieć, że średnio ponad połowa emisji powodujących smog w miastach pochodzi z ruchu drogowego, w związku z czym ekologiczne rozwiązania w obszarze transportu powinny być w dalszym ciągu wspierane przez władze centralne i samorządowe. Pojawiające się na ulicach autobusy, ciężarówki i samochody dostawcze z napędem elektrycznym napawają optymizmem, choć – z uwagi na relatywnie wolny przyrost rejestracji – dopiero zapoczątkowują trend e-mobilności transportu miejskiego w naszym kraju – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
– Od początku stycznia do końca kwietnia 2019 r. w Polsce zarejestrowano 1 385 osobowych samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in. W porównaniu do analogicznego okresu roku 2018 r. oznacza to wzrost o 104%. Liczymy na utrzymanie tego trendu w kolejnych miesiącach i jak najszybsze rozpoczęcie udzielania wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, który ma potencjał, by stać się istotnym czynnikiem wpływającym na tempo rozwoju elektromobilności w Polsce – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w I kwartale 2019 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 61 789 samochodów całkowicie elektrycznych (+84,4% r/r) oraz 37 385 hybryd typu plug-in (+0,1% r/r). Najwięcej zeroemisyjnych samochodów typu BEV sprzedano w Niemczech (15 944 szt., +74,7% r/r), we Francji (10 569 szt., +44,3% r/r), Holandii (9 925 szt., +103,9% r/r), Wielkiej Brytanii (5 997 szt., +54% r/r) oraz w Szwecji (4 091 szt., +227,3% r/r).
Liderem w całej Europie pozostaje Norwegia, gdzie w I kwartale 2019 r. zarejestrowano aż 18 655 samochodów całkowicie elektrycznych, co oznacza wzrost o 92,4% względem analogicznego okresu 2018 r.
Na koniec kwietnia br. w Polsce działało ponad 668 stacji ładowania pojazdów elektrycznych (1 205 punktów), w tym najwięcej w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Gdańsku i Poznaniu. 34% stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 66% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W tym zakresie Polska posiada jeden z największych udziałów punktów DC w Europie. Udział szybkich punktów ładowania na Starym Kontynencie wynosi 15%.