Pierwsze dostawy skroplonego gazu ziemnego LNG trafiły do warszawskiej Zajezdni Ostrobramska. To efekt umowy na dostawy tego paliwa do 35 niskoemisyjnych autobusów, którą 17 kwietnia br. zawarły PGNiG Obrót Detaliczny z Miejskimi Zakładami Autobusowymi w Warszawie.
Umowa o wartości 4 mln zł ma obowiązywać przez 12 miesięcy. Paliwo gazowe trafiać będzie do istniejącej stacji tankowania, która działa w zajezdni przy ulicy Ostrobramskiej 38 w Warszawie.
– Dynamiczny rozwój gazomobilności w Polsce jest możliwy dzięki szerokiemu dostępowi do gazu ziemnego w postaci sprężonej CNG i skroplonej LNG jaki zapewnia Grupa PGNIG. Gaz ziemny to najbardziej ekologiczne paliwo w transporcie publicznym – przyczynia się do poprawy jakości powietrza w Polsce, na czym Grupie PGNIG bardzo zależy –powiedział Maciej Woźniak, wiceprezes PGNiG SA ds. handlowych.
Stacja w Zajezdni Ostrobramska posiada zarówno instalację do tankowania LNG, jak i wytwarzania oraz tankowania sprężonego gazu ziemnego CNG. Oba paliwa są stosowane do napędzania silników spalinowych w pojazdach niskoemisyjnych.
– Cieszymy się, że Warszawa odważnie i konsekwentnie stawia na niskoemisyjny transport publiczny oparty na wykorzystaniu ekologicznych autobusów gazowych. Nasza umowa stanowi kolejny element udanej współpracy z MZA. W tym roku uruchomimy również stację tankowania autobusów w zajezdni przy ulicy Kleszczowej, która docelowo będzie służyła do tankowania 110 nowych pojazdów – powiedział Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.
Jak informuje PGNiG, w porównaniu do oleju napędowego, paliwo gazowe oznacza m.in. nawet dziesięciokrotnie mniejszą emisję cząstek stałych do atmosfery. Ponadto pojazdy zasilane gazem ziemnym poruszają się zdecydowanie ciszej, co jest szczególnie istotne w przypadku centrów miast.
– To kolejna umowa Miejskich Zakładów Autobusowych z PGNiG. Dzięki kolejnym kontraktom zapewniliśmy sobie dostawy paliwa dla 145 autobusów gazowych. Zgodnie z polityką władz Warszawy w najbliższych latach będziemy nadal inwestowali w dostawy ekologicznego taboru, w tym gazowego – podkreślił Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych.
– Transport publiczny w polskich miastach przeżywa prawdziwą ekologiczną rewolucję. Tylko w tym roku na wykorzystanie gazu do zasilania autobusów zdecydowały się: Łomża, Suwałki oraz Bielsko-Biała, które dołączyły do takich miast jak Kielce, czy właśnie Warszawa. Tendencja jest rosnąca – teraz po Polsce jeździ około 400 autobusów na gaz ziemny, a do końca 2019 roku będzie ich już 600. Autobusy gazowe bez wątpienia mogą stanowić jeden z filarów transportu niskoemisyjnego w Polsce – dodał Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny.
pgnig.pl, materiały własne