electric-vehiclenews.com, autocar.co.uk, materiały własne
Szef działu badań i rozwoju japońskiego producenta, Sekino Yosuke, ujawnił, że kolejna generacja Hondy NSX może bazować na samochodzie koncepcyjnym Acura EV Concept. Ten w pełni elektryczny pojazd ukończył w 2016 r. słynny wyścig Pikes Peak na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej. Tak dobry wynik był możliwy dzięki napędowi na wszystkie koła, bateriom litowo-jonowym o pojemności 70 kWh, czterem silnikom elektrycznym dostarczającym ok. 1000 KM mocy i 800 Nm momentu obrotowego oraz masie 1,500 kg. Wg. danych producenta, bolid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,5 s, zaś sprint od 0 do 200 km/h zajmuje mu 6,2 s.
Jak powiedział Yosuke „To nie jest wyłącznie auto wyczynowe. Pojazdy Hondy muszą dostarczać przyjemność z prowadzenia i jest oczywiste, że wykorzystana przez nas w Pikes Peak technologia, może któregoś dnia trafić do produkcji seryjnej. Prowadzimy już odpowiednie badania. Oceniamy, co jest możliwe już teraz”.
Honda po raz pierwszy zaprezentowała czterosilnikowy napęd elektryczny w prototypowym modelu EV CR-Z w 2015 r. Z opinii dziennikarzy, którzy mieli okazję testować ten pojazd, wynika, że pod względem prowadzenia grał on w wyższej lidze niż Tesla Model S. Chociaż nie ulega wątpliwości, że firma Elona Muska dokonała rewolucji w przemyśle motoryzacyjnym, mało kto wie, że zespół napędowy używany przez amerykańskiego producenta, z trójfazowym silnikiem indukcyjnym na czele, bazuje na technologii rodem z lat 90.
W przeciwieństwie do współczesnych samochodów napędzanych prądem, takich jak np. Tesla Model S P100D, które korzystają z dwóch silników elektrycznych i tradycyjnych mechanicznych dyferencjałów, nowy NSX zostałby wyposażony w cztery silniki elektryczne. Dzięki temu rozwiązaniu moment obrotowy byłby precyzyjnie rozdzielany indywidualnie. Każde koło mogłoby przyspieszać i hamować niezależnie od siebie, co w połączeniu z firmowym systemem Hondy Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD) zapewniłoby lepsze osiągi, prowadzenie, poprawę bezpieczeństwa a zarazem większą oszczędność energii.
Obecna, hybrydowa generacja Hondy NSX jest dostępna na rynku od zeszłego roku. Nowa ma się pojawić nie wcześniej niż w 2023 r. Data jej premiery uzależniona jest w znacznym stopniu od rozwoju technologii związanej z bateriami, w szczególności z ich wagą i pojemnością.