Tesla zaprezentowała całkowicie elektryczny crossover Model Y. Premiera odbyła się w studiu projektowym zlokalizowanym w Hawthorne, w regionie Los Angeles. Pojazd przypomina wizualnie Model 3, został oparty na tej samej płycie podłogowej, jednak może pomieścić nawet 7 pasażerów. Oba samochody dzielą ok. 3/4 podzespołów. Produkcja Modelu Y ma się rozpocząć pod koniec 2020 r.
Samochód będzie dostępny w 4 wersjach. Odmiana Standard Range otrzyma napęd na tylne koła, będzie przyspieszać od 0 do 97 km/h w 5,9 sekundy i rozpędzać się maksymalnie do 193 km/h (120 mph). Zasięg wyniesie ok 370 km (230 mil) według cyklu EPA. W przypadku odmiany Long Range RWD również będą napędzane wyłącznie koła tylne. Tesla zapowiada przyśpieszenie od 0 do 97 km/h w 5,5 sekundy, prędkość maksymalną 209 km/h (130 mph) oraz zasięg EPA 483 km (300 mil). Odmiana Long Range AWD otrzyma napęd na cztery koła i dwa silniki elektryczne. Samochód w tej wersji rozpędzi się od 0 do 97 km/h w 4,8 sekundy, będzie w stanie osiągnąć prędkość maksymalną na poziomie 217 km/h (135 mph) i przejedzie na jednym ładowaniu (wg cyklu EPA) 451 km (280 mil). Najwyżej w gamie modelowej będzie pozycjonowana odmiana Performance. Samochód ma oferować napęd na wszystkie koła, przyspieszenie od 0 do 97 km/h w 3,5 sekundy i prędkość maksymalną 241 km/h (150 mph). Wysokie osiągi nie zostaną okupione niższym zasięgiem – Model Y Performance będzie mógł przejechać 451 km na jednym ładowaniu, podobnie jak odmiana Long Range AWD.
Model Y można rezerwować składając depozyt w wysokości 2 500 dolarów. W USA wersję Long Range wyceniono na 47 000 dolarów, Long Range AWD 51 000 dolarów, zaś Performance 60 000 dolarów. Odmiana Standard, której produkcja ma się rozpocząć na początku 2021 r. ma kosztować 39 000 dolarów. Dla porównania, za Model 3 Standard należy zapłacić co najmniej 35 000 dolarów, za Long Range 43 000 dolarów, za Long Range AWD 47 000 dolarów, zaś za Model 3 Performance – 58 000 dolarów.
tesla.com, reuters.com, materiały własne