Porsche poinformowało, że testuje system jazdy autonomicznej w swojej hali serwisowej zlokalizowanej w niemieckim Ludwigsburgu. Projekt jest częścią działalności spółki w ramach platformy Startup Autobahn, a jego zakończenie zaplanowano na połowę 2019 r.
Testy odbywają się w ramach współpracy Porsche z berlińskim start-upem Kopernikus Automotive. Firma specjalizuje się w rozwiązaniach technicznych dla samochodów autonomicznych. Projekt ma na celu umożliwienie pojazdom całkowicie autonomicznego dojazdu z miejsca parkingowego na platformę podnośnikową. Dzięki temu mechanicy będą mogli szybko i w zautomatyzowany sposób – za pośrednictwem tabletu – manewrować samochodami i właściwie ustawiać je w hali serwisowej.
„W ciągu zaledwie kilku lat jazda autonomiczna zrewolucjonizuje nasz ruch drogowy. Już dziś możemy jednak wykorzystać dostępne możliwości technologicznie, aby praca odbywała się efektywniej i wydajniej” – powiedział Alexander Haas, menedżer projektu autonomicznej jazdy w serwisie Porsche.
Projekt zostanie wdrożony w ciągu 100 dni, przy udziale ekspertów z dziedziny wysoce zautomatyzowanej jazdy i systemów wspomagających oraz technologii akcesoryjnych, a także zespołu Kopernikus Automotive. Jak informuje Porsche, pierwszym krokiem, zanim jeszcze pojazdy autonomicznie wjadą do hali serwisowej, jest stworzenie środowiska testowego i odwzorowanie warsztatu w wirtualnej formie. Służy ona do szkolenia sztucznej sieci neuronowej, która w ramach testów pokonuje ponad milion symulowanych kilometrów testowych i samodzielnie uczy się na podstawie rzeczywistych danych ramowych. W dalszej kolejności rozpoczną się testy w realnych warunkach.
„Nasz zespół przetestuje wykorzystanie jazdy autonomicznej w hali serwisowej; chcemy też wyciągnąć wnioski z opinii członków zespołu” – ujawnił Thomas Eckert, szef modyfikacji produktu w dziale obsługi posprzedażnej.
Intencją projektantów jest, aby technologia sztucznej inteligencji (AI) nie tylko poprowadziła samochód, ale potrafiła także samoczynnie identyfikować i lokalizować obiekty oraz planować tor jazdy. Aby zagwarantować bezpieczeństwo na etapie praktycznej realizacji przejazdów testowych, wdrożone zostaną takie rozwiązania, jak ograniczenie prędkości do 7 km/h oraz dodatkowe wykorzystanie kierowcy.
Porsche należy do grona partnerów platformy Startup Autobahn, którą zainicjowano w 2017 r. Jej celem jest ściąganie do Stuttgartu innowacyjnych start upów z całego świata. W ramach platformy współpracują takie podmioty jak np. Porsche, Daimler, Uniwersytet Stuttgarcki, Arena 2036, Hewlett Packard Enterprise, DXC Technology, ZF Friedrichshafen oraz BASF. Pod szyldem Startup Autobahn współpracują one ze start-upami w ramach konkretnych projektów pilotażowych, z których każdy trwa 100 dni. W ciągu ostatnich dwóch lat w ramach Startup Autobahn Porsche zaimplementowało ok. 50 projektów, zaś ok. 1/3 wyników włączono w proces opracowywania seryjnych rozwiązań.
press.pl.porsche.com, materiały własne