PGNiG Obrót Detaliczny podpisało listy intencyjne z miastami Łomża i Suwałki, zakładające budowę infrastruktury do tankowania paliw CNG. W pierwszym etapie inwestycji Łomża zamierza nabyć 10 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, co stanowić będzie ok. 25 proc. całego taboru w mieście. Z kolei miejska spółka Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Suwałkach planuje zakup co najmniej 15 nowych autobusów napędzanych CNG, czyli ponad 40 proc. istniejącego taboru w mieście.
Listy intencyjne zostały podpisane w Łomży, w Urzędzie Miasta przez Wiceprezesa PGNiG Obrót Detaliczny Marcina Szczudło, Prezydenta Miasta Łomża Mariusza Chrzanowskiego oraz Prezydenta Miasta Suwałki Czesława Renkiewicza.
Powstanie stacji paliw wpisuje się w plany Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Zakładu Budżetowego w Łomży, które jest zainteresowane wykorzystaniem autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym.
– Autobusy zasilane CNG to ekologiczne i ciche pojazdy, które świetnie sprawdzają się w środowisku miejskim. To dojrzała technologia, która gwarantuje długoletnią bezawaryjną pracę i duży zasięg wynoszący nawet do 500 kilometrów. Polskie miasta coraz częściej decydują się na wybór tego typu pojazdów, ponieważ ich cena jest porównywalna do autobusów na olej napędowy przy zdecydowanie niższych emisjach zanieczyszczeń – powiedział Marcin Szczudło, Wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny.
– W oparciu o innowacyjne technologie chcemy stworzyć sieć nowoczesnej i przyjaznej komunikacji miejskiej. Rozwój ekologicznego transportu w miejskiej flocie oznacza czystsze powietrze, przeciwdziałanie niskiej emisji oraz wzrost komfortu życia mieszkańców. To proekologiczne działanie zwalczające problemy dzisiejszych czasów jak np. smog.
Ale też dzięki temu liczymy na mniejsze koszty eksploatacji, które pozwolą nam wprowadzić bezpłatną komunikację dla naszych mieszkańców. Jestem przekonany, że podpisany list intencyjny jest początkiem naszej owocnej współpracy – powiedział Mariusz Chrzanowski, Prezydent Miasta Łomża.
– Dbałość o środowisko naturalne oraz zdrowie mieszkańców to nasz priorytet. Zakup 15 nowych autobusów na CNG to pierwszy krok do tego, by wymienić całkowicie stary tabor na nowoczesny i ekologiczny. Ważny dla nas jest także fakt, że autobusy gazowe są zarazem niskoemisyjne jak i wyraźnie tańsze od elektrycznych. Dlatego będziemy w stanie spełnić wymogi ujęte w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych – powiedział Czesław Renkiewicz, Prezydent Miasta Suwałki.
Koszt przejechania 100 kilometrów autobusem zasilanym CNG jest o ok. 10 proc. niższy niż w przypadku pojazdu z silnikiem Diesla. Ponadto, w nadchodzących latach, oszczędności mogą wzrosnąć nawet do ok. 20 proc., co ma związek z planowanym zniesieniem akcyzy na gaz ziemny CNG do celów napędowych. Odpowiednia ustawa została już podpisana przez Prezydenta RP w sierpniu 2018 roku i oczekuje na zatwierdzenie przez Komisję Europejską.
Jak informuje PGNiG, wymiana taboru napędzanego olejem napędowym na rzecz CNG, pozwala na znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń: tlenków azotu do 50 proc., dwutlenku węgla do ok. 15 proc. oraz pyłów PM do 99 proc.
pgnig.pl, um.suwalki.pl, materiały własne