greencarreports.com, electriccarsreport.com, materiały własne
W ostatnich latach rządy wielu państw w wspierają rynek pojazdów elektrycznych. Stosowane środki są różne lecz ich cel pozostaje ten sam: obniżenie emisji szkodliwych substancji do środowiska.
Rumunia nie jest wyjątkiem – pierwszy program wspierania kupujących pojazdy niskoemisyjne został tam zainicjowany już w 2011 r. – konsumenci mieli zapewnione dotacje w wysokości 3700 euro o ile zdecydowali się nabyć pojazd elektryczny, jak również zostali zwolnieni z opłaty za zanieczyszczenie środowiska (dotyczyło to również samochodów hybrydowych) uiszczanej przy rejestracji samochodów z tradycyjnym napędem.
Najnowszy, przewidziany na lata 2017-2019, program „Rabla Plus” zakłada dotację w wysokości nawet 11000 euro w przypadku zakupu pojazdu w pełni elektrycznego i 1450 euro w przypadku nabycia samochodu hybrydowego.
Na dodatkowe profity może liczyć osoba, która zdecyduje się zezłomować wiekowy pojazd o napędzie konwencjonalnym kupując przy tym samochód elektryczny. Jest to nowość w stosunku do programów tego typu obowiązujących w Rumunii poprzednio, które przewidywały jedynie dopłaty za zezłomowanie starego samochodu. Wysokość tych dopłat systematycznie rosła – od 650 euro w 2005 r. do 1450 euro w roku 2016.
Dealer samochodowy, który zamierza umożliwić swoim klientom skorzystanie z rządowych programów w roku 2018, musi dokonać odpowiedniego zgłoszenia i rejestracji w rumuńskim Ministerstwie Środowiska do końca obecnego roku.
Sprzedaż pojazdów elektrycznych w Rumuni nie jest imponująca (zaledwie 160 sztuk w roku 2016), jednak wprowadzone zmiany powinny przyczynić się do poprawienia tego wyniku, czego dowodzą przykłady innych państw należących do Unii Europejskiej, z Francją i Austrią, które wprowadziły programy podobnego rodzaju, na czele.
Rumunia pozostaje jednym z najbardziej zanieczyszczonych państw Unii Europejskiej a główny problem dla potencjalnych nabywców pojazdów elektrycznych stanowi brak odpowiedniej infrastruktury. Według danych rządowych do maja 2016 r. w Rumunii powstało ich zaledwie 55. Zeszłoroczny, nowy program zakłada zwiększenie tej liczby do 20.000 (!) w roku 2020.