reuters.com, materiały własne
Wraz z coraz większą liczbą pojazdów elektrycznych poruszających się po drogach na znaczeniu zyskuje problem rosnącej liczby zużytych baterii litowo-jonowych, których składowanie nie pozostaje bez znaczenia dla środowiska naturalnego. W sytuacji, gdy zużycie uniemożliwia dalsze wykorzystywanie baterii do napędzania pojazdów, producenci stają przed koniecznością poddania ich recyclingowi lub ponownego wykorzystania w inny sposób.
Dzięki partnerstwu z The Mobility House, koncern Renault-Nissan planuje wykorzystać zużyte baterie z modelu Zoe w magazynie energii o mocy 100MW. W przyszłości magazyny energii podobnego typu mogą dać drugie życie zużytym bateriom litowo-jonowym na wiele kolejnych lat.
Wg. Agencji Reuters magazyn będzie wystarczająco duży, aby dostarczyć energię do nawet 120.000 gospodarstw domowych, co jest niemalże równorzędnym wynikiem do zapewnianego przez klasyczną elektrownię węglową lub gazową.
Urządzenie może być również wykorzystywane do wyrównywania niedoborów prądu w sytuacjach szczytowego na niego zapotrzebowania. Zamiast ciągłego wytwarzania energii, magazyn posłuży raczej do zasilania sieci energetycznej w razie potrzeby. Przedstawiciele koncernu poinformowali, że mógłby pełnić kluczową rolę w niwelowaniu spadków energii generowanej przez nieprzewidywalna źródła, takie jak wiatr lub słońce.
Przedstawiciele Renault nie przekazali szczegółów technicznych magazynu.
„Współpracujemy z The Mobility House” nad szeregiem projektów, wliczając główny magazyn energii, który jest jednak ciągle w fazie projektowania” – poinformował producent.
Wg. źródeł Agencji Reuters, jako lokalizację przyszłej inwestycji Renault-Nissan bierze pod uwagę Niemcy lub Holandię, z uwagi na wysokie ceny energii w tych państwach.
Projekt jest o tyle ciekawy, że oprócz zagospodarowania zużytych baterii, pozwoli koncernowi na zarobienie dodatkowych pieniędzy i rywalizację z firmami energetycznymi poprzez sprzedaż energii.
Niezależnie od tego, Renault kontynuuje sprzedaż Zoe – najbardziej popularnego europejskiego samochodu elektrycznego. Model ten zanotował wzrost sprzedaży wraz z zaprezentowaniem w tym roku powiększonej baterii o pojemności 40 kWh.
Dzięki wprowadzonemu przez Francuzów systemowi leasingu baterii (niezależnie od zakupu lub leasingu samochodu) użytkownicy Zoe mają możliwość wymiany używanej baterii na nowszą, bardziej pojemną, co wydłuża zasięg Zoe do nawet 320 km.
Natomiast w USA Nissan szykuje się do wprowadzenia modelu Leaf z rocznika 2018, którego design będzie bardziej konwencjonalny niż do tej pory i który będzie ponadto dysponować wydłużonym zasięgiem.