Volvo poinformowało, że w Europie rozpoczął działalność prawdopodobnie pierwszy magazyn energii, wykorzystujący baterie autobusów elektrycznych. Akumulatory pochodzące z pojazdów Volvo kursujących na linii 55 w Göteborgu w Szwecji otrzymały „drugie życie” i posłużą do magazynowania energii słonecznej.
W spółdzielni mieszkaniowej Viva, w Riksbyggen, partnerzy wdrażający projekt (Volvo Buses, Göteborg Energi, Riksbyggen i Johanneberg Science Park) stworzyli system, w ramach którego energia z paneli słonecznych zamontowanych na dachach budynków mieszkalnych przechowywana jest w akumulatorach, które wcześniej zasilały autobusy. Magazyny pomagają pomniejszać szczytowe wartości zużycia energii w obiekcie, a także służą do przechowywania lub sprzedaży nadwyżki energii słonecznej. Energia może także zostać odkupiona od krajowych dostawców i magazynowana w celu przyszłego użycia, jeśli tylko będzie niedroga oraz ekologiczna. Jak informuje Volvo, poprawia to efektywność systemu energetycznego spółdzielni Viva oraz sieci energetycznej miasta.
Ylva Olofsson, koordynator projektu w Volvo, poinformował:
„Wiemy, że akumulatory do autobusów elektrycznych mają duży potencjał w zakresie innych zastosowań, takich jak magazynowanie energii po zakończeniu ich eksploatacji w transporcie publicznym. Sprawdzamy, w jakim stopniu możemy wykorzystać ten potencjał. Wykorzystanie akumulatorów w magazynach energii zapewnia im dłuższe funkcjonowanie, co z kolei oznacza lepsze wykorzystanie zasobów i mniejszy wpływ na środowisko. W Volvo badamy różne możliwości ponownego wykorzystania akumulatorów autobusowych do magazynowania energii, a Viva stanowi jeden z przykładów takich działań”.
W magazynie energii znajduje się 14 używanych akumulatorów litowo-jonowych pochodzących z autobusów elektrycznych. Są one instalowane w komorze baterii i połączone ze sobą w celu utworzenia pakietu o pojemności 200 kWh. Dzięki takiemu magazynowi, większa część energii słonecznej wytwarzanej przez Viva jest wykorzystywana na potrzeby energetyczne spółdzielni mieszkaniowej.
Testy magazynowania energii w używanych akumulatorach autobusowych odbywają się przy wsparciu projektu UE IRIS Smart Cities. Z kolei IRIS jest projektem Light House, finansowanym przez EU HORIZON 2020.
volvobuses.pl, materiały własne