Według danych Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (CAAM), sprzedaż pojazdów na rynku Państwa Środka w listopadzie 2018 r. zmniejszyła się o ok. 14% (do 2,55 mln szt.) w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim. To największy spadek od prawie siedmiu lat, tj. od stycznia 2012 r. Sytuacja na chińskim rynku jest wypadkową zwalniającej gospodarki i wojny handlowej z USA. Sprzedaż samochodów w Państwie Środka spada już nieprzerwanie od 5 miesięcy. Ta tendencja jest szczególnie mocno odczuwalna w mniejszych miastach.
Przez pierwsze 11 miesięcy 2018 r. w Chinach sprzedano łącznie 25,4 mln pojazdów, o 1,7% mniej niż w tym samym okresie roku 2017. Dla porównania, w 2017 r. zanotowano wzrost o 3% r/r, zaś w 2016 r. aż o 14% r/r. Co ciekawe. przedstawiciele CAAM twierdzą, że zaistniała sytuacja może mieć również pozytywne strony, przyczyniając się do eliminacji z rynku najsłabszych producentów i do konsolidacji przemysłu.
Mimo zawirowań na chińskim rynku motoryzacyjnym, stale wzrasta sprzedaż tzw. pojazdów nowej energii, którą to nazwą określa się w Państwie Środka pojazdy całkowicie elektryczne (BEV), wodorowe (FCEV) oraz hybrydy typu plug-in (PHEV). W listopadzie 2018 r. zarejestrowano ich o 38% więcej niż w roku poprzednim. Sprzedaż BEV, PHEV i FCEV na chińskim rynku przez pierwsze 11 miesięcy 2018 r. wyniosła 1,03 mln szt., co wiąże się ze wzrostem o 68% r/r. Według prognoz CAAM, skumulowana sprzedaż pojazdów elektrycznych w Państwie Środka w 2019 r. osiągnie poziom 1,6 mln sztuk.
autonews.com, materiały własne