Volkswagen poinformował, że stopniowo przygotowuje się do produkcji ponad milion samochodów elektrycznych rocznie począwszy od 2025 roku. Najwięcej EV koncernu – 330 000 rocznie – będzie powstawało w Zwickau. Według planów, tamtejsza fabryka stanie się najbardziej wydajnym zakładem produkcji samochodów elektrycznych w obrębie Grupy Volkswagena.
Obecnie w Zwickau wytwarzane są konwencjonalne modele Golf i Golf kombi. Pod koniec 2019 r., w zakładzie rozpocznie się produkcja modelu ID., pierwszego elektrycznego Volkswagena skonstruowanego w oparciu o modułową platformę dla pojazdów elektrycznych (MEB). Gdy w 2021 r. fabryka w Zwickau osiągnie pełnię zdolności produkcyjnych, będzie w niej powstawać sześć modeli elektrycznych trzech marek należących do koncernu.
Jak powiedział Thomas Ulbrich, członek zarządu Volkswagena odpowiedzialny za elektromobilność:
„Rozpoczęcie produkcji modelu ID.1 za nieco ponad 12 miesięcy będzie dla Volkswagena nową erą – porównywalną z erą pierwszego Beetle’a czy pierwszego Golfa. Zamierzamy wydobyć e-mobilność z niszy i sprawić, że samochód elektryczny stanie się przystępny dla milionów ludzi. Do tego są niezbędne wydajne i nowoczesne fabryki. Dlatego w zakładach w Zwickau łączymy produkcję elektrycznych modeli różnych marek, które należą do Grupy Volkswagena”.
Produkcja modelu ID. ma się odbywać przy neutralnym bilansie CO2 – od dostaw po montaż. Środki, które posłużą ograniczeniu emisji dwutlenku węgla, obejmują m.in. energooszczędną produkcję ogniw baterii. Z dostawcami uzgodniono, że do wytwarzania ogniw będą używali energii ze źródeł odnawialnych. Sama fabryka w Zwickau od 2017 r. jest zasilana energią w 100% pochodzącą z OZE.
Transformacja zakładu będzie się odbywać w kilku etapach. Przekształcanie linii produkcyjnych rozpoczęło się latem 2018 r. Pierwsza z dwóch linii będzie modyfikowana stopniowo aż do momentu uruchomienia produkcji modelu ID. w listopadzie 2019 r. Druga linia zostanie przekształcona w ten sam sposób do końca 2020 r., w którym rozpocznie się na niej wytwarzanie samochodów. Maksymalna zdolność produkcyjna fabryki w Zwickau ma wynosić od 1 350 do 1 500 pojazdów dziennie i – prawdopodobnie – zostanie osiągnięta począwszy od 2021 roku.
Zakład będzie wyposażony w inteligentne roboty przemysłowe generacji 4.0 i bezobsługowy system transportu części, który w pełni autonomicznie dostarcza elementy na linie montażowe. Stopień automatyzacji w procesie montażu zwiększył się niemal trzykrotnie w porównaniu z dotychczasowym, jednak liczba pracowników nie ulegnie zmianie. W przekształcenie zakładu w Zwickau Volkswagen zainwestuje w sumie około 1,2 miliarda euro.
Dwie nowe fabryki, mające wytwarzać pojazdy elektryczne oparte na platformie MEB powstają również w Chinach – w Anting (Szanghaj) i w Foshan. Volkswagen będzie produkował EV tego rodzaju także w Ameryce Północnej, jednak dokładna lokalizacja nowej fabryki nie została jeszcze ustalona.
vw.press-bank.pl, materiały własne