Podczas konferencji zorganizowanej przez magazyn Automobilwoche w Berlinie przedstawiciele branży motoryzacyjnej wypowiedzieli się m.in. na temat przyszłości rynku samochodów elektrycznych i autonomicznych w Europie. Z ich stanowiska wynika, że o ile pojazdy elektryczne i samosterujące mają osiągnąć sukces, ich producenci potrzebują standardów dotyczących kluczowego wyposażania, rozwoju pokładowych sieci 5G oraz wzmocnienia współpracy.
Ralf Speth dyrektor generalny koncernu Jaguar Land Rover wyraził przekonanie, że rozwój sektora wymaga ustanowienia jednolitych i jasnych wytycznych dotyczących ochrony informacji o kierowcy i prywatności. Jego zdaniem, przedstawicie rządów oraz przemysłu powinni ze sobą ściśle współpracować, by sprostać wyzwaniom ewoluującego rynku. Nadchodzące zmiany mogą przynieść ze sobą „wielki postęp dla ludzkości”, ponieważ pojazdy samosterujące zaoferują mobilność dla osób w podeszłym wieku oraz niepełnosprawnych, którzy nie mogą prowadzić samodzielnie. Wyzwania technologiczne wymagają jednak pogłębiania partnerstwa pomiędzy producentami i dostawcami.
Jak stwierdził Speth:
„Żadna firma nie jest w stanie samodzielnie sprostać wyzwaniom takim jak jazda autonomiczna oraz łączność”.
Dyrektor Jaguar Land Rover wezwał również do ustalenia obowiązujących w całym sektorze standardów dla stacji ładowania i złącz oraz systemów komunikacji instalowanych w pojazdach.
Oliver Blume, prezes Porsche, powiedział natomiast, że popyt na baterie do EV w nadchodzących latach zwiększy się na tyle, że obecni dostawcy nie będą w stanie tego zapotrzebowania zaspokoić.
„Zdecydowanie będziemy potrzebować inteligentnej współpracy”, dodał Blume.
Detlev Mohr, senior partner z firmy konsultingowej McKinsey, stwierdził, że w ciągu dwóch kolejnych lat spodziewa się zwiększenia wysiłków mających na celu wzmocnienie europejskiego łańcucha dostaw, szczególnie w sektorze baterii, w Niemczech i krajach ościennych.
Jak powiedział Mohr:
„Mam nadzieję, że nie będzie za późno. Bez wątpienia potrzebujemy przyspieszenia działań i bardziej zdecydowanego podejścia. Wyznaczanie strategicznych celów jest dobrym zjawiskiem, lecz ostatecznie to ich realizacja jest czynnikiem, który wszystko zmieni”.
reuters.com, materiały własne