Parlament federalny Niemiec przyjął uchwałę w sprawie zwolnienia pojazdów o wadze powyżej 7,5 tony zasilanych gazem ziemnym z jednego ze składników opłat drogowych związanego z zanieczyszczeniem powietrza. Zwolnienie ma obowiązywać od dnia 1 stycznia 2019 r. przez wstępny okres 2 lat. W konsekwencji, pojazdy na gaz ziemny (NGV) będą cieszyć się podobnymi korzyściami, jak samochody zasilane energią elektryczną. Ich właściciele zostaną zobowiązani do opłacania wyłącznie składników opłat drogowych związanych z kosztami infrastruktury i emisją hałasu.
Wprowadzone zwolnienie, wraz z zapowiedzianymi w lipcu dotacjami na zakup pojazdów zasilanych gazem ziemnym (12 000 € dla pojazdów LNG i 8 000 € dla pojazdów CNG), dodatkowo zwiększa korzyści finansowe dla niemieckich operatorów logistycznych korzystających z NGV, przynosząc oszczędności w zakresie od 9,3 do 18,7 centa na kilometr, zależnie od kategorii tonażowej.
Wprowadzone zmiany zyskały aprobatę ze strony producentów pojazdów zasilanych gazem ziemnym.
Pierre Lahutte, prezes marki Iveco, powiedział:
„Parlament niemiecki podjął uchwałę o zwolnieniu z opłat drogowych pojazdów ciężarowych zasilanych CNG i LNG. Zwolnienie jest uzupełnieniem dotacji mających ułatwić zakup takich pojazdów. Niemcy znajdują się na skrzyżowaniu europejskich szlaków logistycznych, a więc te zdecydowane kroki podjęte przez władze państwa, znacząco przyspieszą przejście branży transportowej na alternatywne zasilanie gazem ziemnym na całym kontynencie. Wpływ tej zmiany będzie ogromny”.
Pojazdy zasilane gazem ziemnym emitują do 90% mniej tlenków azotu (NOx), 99% mniej cząstek stałych (PM) oraz, przy zostosowaniu biometanu, do 95% mniej CO2 niż analogiczne modele z silnikami wysokoprężnymi. Charakteryzują się również znacznie cichszą pracą układu napędowego.
iveco.com, materiały własne