PGNiG Obrót Detaliczny podpisało list intencyjny z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Kielcach, zakładający budowę ogólnodostępnej stacji tankowania CNG do końca 2019 roku. Jej powstanie jest związane z planami MPK, według których do 2025 roku po ulicach Kielc będzie się poruszało 60 ekologicznych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym.
W ramach porozumienia PGNiG Obrót Detaliczny wyraziło wolę wybudowania do końca 2019 roku ogólnodostępnej stacji paliw CNG, która będzie również obsługiwała pojazdy komunikacji miejskiej w Kielcach. MPK w Kielcach zamierza z kolei zakupić do 2020 r. co najmniej 10 nowych autobusów napędzanych CNG, a docelowo do 2025 r. 60 tego typu pojazdów, osiągając tym samym udział niskoemisyjnych autobusów na CNG w swojej flocie na poziomie 30%.
Jak powiedział Henryk Mucha, Prezes PGNiG Obrót Detaliczny, jeden z sygnatariuszy listu:
„Aktywnie wspieramy rozwój gazomobilności w Polsce, dlatego cieszymy się, że Kielce dołączają do grona miast odważnie stawiających na ekologiczne autobusy zasilane gazem CNG. Dynamika rozwoju tego rynku jest bardzo duża, ponieważ w przyszłym roku flota autobusów gazowych w całym kraju powiększy się z 400 do 600 pojazdów. To dowód na to, że polskie miasta chcą iść w stronę czystego transportu zasilanego ekologicznym paliwem, jakim jest gaz ziemny”.
List intencyjny został podpisany podczas XIV Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO w Kielcach. W imieniu PGNiG Obrót Detaliczny podpisy złożyli Prezes Henryk Mucha oraz Wiceprezes Marcin Szczudło, sygnatariuszem ze strony Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Kielcach była Prezes Elżbieta Śreniawska.
Elżbieta Śreniawska, Prezes Zarządu MPK w Kielcach, stwierdziła:
„Odnowa miejskiego taboru pojazdów użyteczności publicznej to nasz priorytet. Pojazdy zasilane gazem ziemnym CNG ze względów ekologicznych i ekonomicznych, są optymalnym rozwiązaniem dla naszego miasta. Współpraca z PGNiG zagwarantuje nam pewne i bezpieczne dostawy przyjaznego dla środowiska paliwa”.
W przypadku autobusu zasilanego CNG koszt przejechania 100 kilometrów jest o 10% niższy niż w przypadku pojazdu z silnikiem Diesla. Ponadto, w nadchodzących latach oszczędności mogą wzrosnąć o kolejne 20%, w związku z planowanym zniesieniem akcyzy na sprężony gaz ziemny do celów napędowych. Odpowiednia ustawa została już podpisana przez Prezydenta RP w sierpniu 2018 r. i aktualnie oczekuje na zatwierdzenie przez Komisję Europejską
Marcin Szczudło, Wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny, podsumował:
„Autobusy zasilane CNG to ekologiczne i ciche pojazdy, które świetnie sprawdzają się w środowisku miejskim. To dojrzała technologia, która gwarantuje długoletnią bezawaryjną pracę i duży zasięg wynoszący nawet do 500 kilometrów. Polskie miasta coraz częściej decydują się na wybór tego typu pojazdów ponieważ ich cena jest porównywalna do autobusów na olej napędowy przy zdecydowanie niższych emisjach zanieczyszczeń”.
Jak czytamy w oficjalnym komunikacie PGNiG, wymiana taboru napędzanego olejem napędowym na rzecz CNG, pozwala na znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń: tlenków azotu do 50%, dwutlenku węgla do ok. 15% oraz pyłów PM do 99%.
pgnig.pl, materiały własne