UDOSTĘPNIJ

Volvo Polska dostarczyło do Inowrocławia pierwsze cztery z szesnastu autobusów miejskich o napędzie hybrydowym  typu plug-in (PHEV). Jest to pierwsza w Polsce dostawa pojazdów tego typu. Do Inowrocławia trafią wkrótce kolejne cztery elektryczne hybrydy oraz osiem autobusów całkowicie elektrycznych Volvo. Inowrocław to pierwsze w Polsce miasto, w którym po realizacji zamówienia flota autobusów miejskich będzie całkowicie zelektryfikowana.

Ryszard Brejza, Prezydent Inowrocławia, stwierdził:
„Jako włodarz miasta, mogę być dumny, że to właśnie Inowrocław będzie pierwszym miastem w Polsce, w którym 100% autobusów miejskich będą stanowiły autobusy z napędem w pełni ekologicznym – ciche, bezpieczne dla środowiska i komfortowe dla mieszkańców, w tym niepełnosprawnych. Po dostawie pozostałych autobusów, Inowrocław będzie prekursorem w tej dziedzinie. To ogromny sukces na skalę ogólnopolską”.

Jak powiedziała Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie:
„Bardzo się cieszymy, że mogliśmy dostarczyć do Inowrocławia pierwsze w Polsce autobusy o innowacyjnym napędzie elektryczno-hybrydowym. Jesteśmy też dumni z faktu, że dzięki dostawom naszych autobusów Inowrocław stanie się pierwszym w Polsce miastem, którego tabor komunikacji miejskiej składać się będzie wyłącznie z pojazdów zelektryfikowanych. Volvo, jako jedyny producent, już kilka lat temu zrezygnowało z produkcji autobusów miejskich o napędzie wyłącznie spalinowym, w naszej wrocławskiej fabryce wytwarzamy tylko pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny. Przykład Inowrocławia pokazuje, że w tym samym kierunku podążają miasta i operatorzy transportu publicznego w Polsce. Mam nadzieję, ze wkrótce będziemy mogli dostarczać kolejne zelektryfikowane autobusy do polskich miast”.

Autobusy o napędzie hybrydowym typu plug-in różnią się od tradycyjnych hybryd tym, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Pojazd tego rodzaju może przejechać w trybie zeroemisyjnym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich się porusza), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tym czasie autobus może ruszać w trasę. PHEVy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. w zajezdni. W Inowrocławiu zastosowanie znajdą oba rozwiązania.

Jak informuje Volvo, hybrydy plug-in zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90 proc. Dla porównania – tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40 proc. mniej paliwa i emitują 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.

W przypadku PHEVów istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast.

Autobusy dla Inowrocławia zostały zaprojektowane przez polskich inżynierów i są w całości produkowane w Polsce, we wrocławskiej fabryce Volvo. Zelektryfikowane autobusy miejskie szwedzkiej marki jeżdżą dziś w takich miastach jak Kraków, Sosnowiec, Inowrocław, Tarnowskie Góry, Jelenia Góra, Białystok, Krosno, Leszno czy Warszawa. Na całym świecie Volvo dostarczyło do tej pory operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.

 

volvobuses.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA