Poznań rozstrzygnął przetarg na zakup autobusów elektrycznych. W ciągu półtora roku po ulicach miasta jeździć będzie 21 ekologicznych pojazdów wyprodukowanych przez Solarisa.
Jak powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania:
„To ważny etap w procesie unowocześniania transportu publicznego w Poznaniu. Od kilku lat zakup kolejnych autobusów uzależnia się od spełniania przez nie rygorystycznych norm emisji spalin. Autobusy elektryczne to krok dalej. Pozwolą one na skuteczne zmniejszenie emisji, co przyniesie spore korzyści dla środowiska, a co za tym idzie – także dla mieszkańców”.
Zeroemisyjne Solarisy staną się pierwszymi elektrycznymi autobusami zakupionymi przez poznańskie MPK, ale nie pierwszymi które pojawią się na ulicach stolicy Wielkopolski . We wrześniu zeszłego roku przewoźnik testował autobus przeznaczony dla Warszawy. Poznaniacy mogli nim jeździć m.in. na liniach nr 51, 63 i 74.
Do Poznania trafi 21 pojazdów spełniających najwyższe europejskie standardy w zakresie bezpieczeństwa. Będą to autobusy niskopodłogowe, przyjazne dla niepełnosprawnych i osób z wózkami dziecięcymi, z systemem wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, z klimatyzacją oraz drzwiami odskokowo przesuwnymi, co gwarantuje szersze i łatwiejsze wejście oraz płynną wymianę pasażerów.
Pojazdy zostaną wyposażone m.in. w oświetlenie typu LED oraz wewnętrzne i zewnętrzne tablice informacji pasażerskiej wykonane w energooszczędnej technologii.
Solaris Urbino 18 electric magazynuje energię w bateriach typu Solaris High Energy. Napęd stanowi oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Autobus może być ładowany za pomocą złącza typu plug-in lub z pantografu.
Sześć z zamówionych Solarisów to pojazdy o długości 11,5-12 m. Do Poznania trafi również piętnaście pojazdów przegubowych o długości 17,5-18 metrów. 15 autobusów, według warunków przetargu, ma przyjechać do stolicy Wielkopolski do 16 grudnia 2019 roku. Z kolei sześć pozostałych do 28 lutego 2020 roku.
Na zakup pojazdów przegubowych Poznań uzyskał dofinansowanie w ramach projektu „Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje”. Kwota wsparcia to 38,3 mln zł. Dotacja na sześć krótszych autobusów pochodzi z kolei z programu „System zielonych inwestycji – Część 2 – GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny.”
MPK zamierzało przeznaczyć na zakup niecałe 70 mln zł, a oferta Solarisa była wyższa o 4,2 mln zł. Brakującą kwotę „dołożyli” poznańscy radni zwiększając podczas ostatniej sesji kwotę na przebudowę ronda Rataje Wieloletniej Prognozie Finansowej. Dzięki temu MPK Poznań mogło podjąć decyzję o wyborze oferty Solarisa.
poznan.pl, materiały własne