Podczas szczytu klimatycznego Global Climate Action Summit (12–14 września 2018 r.) w San Francisco Grupa BMW i PG&E prezentują efekty wspólnego projektu ChargeForward na rzecz maksymalnego wykorzystywania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych do ładowania samochodów elektrycznych.
BMW ujawniło, że wyniki projektu można podsumować następująco:
pojazdy elektryczne mogą przyczyniać się do stabilizacji publicznej sieci elektroenergetycznej i maksymalizacji udziału energii wytwarzanej ze źródeł odnawialnych;
odpowiednie komunikaty i zachęty skłaniają kierowców do zmiany przyzwyczajeń dotyczących ładowania z korzyścią dla rozwoju OZE;
przedsiębiorstwa energetyczne mogą propagować ładowanie w ciągu dnia, wspierając firmy w tworzeniu możliwości ładowania w miejscu pracy;
czynnikiem motywującym dla wielu uczestników projektu jest udostępnianie danych innym kierowcom.
programy takie jak ChargeForward edukują klientów w zakresie funkcjonowania sieci – dzięki temu stają się oni bardziej świadomymi konsumentami energii.
Ponadto właściciele wszystkich zelektryfikowanych samochodów mogliby udostępniać swoje akumulatory wysokonapięciowe jako elastyczny „bufor” dla energii wytwarzanej z OZE. Otrzymywaliby premie za ładowanie samochodu o optymalnej porze dnia, maksymalizując udział wykorzystywanej energii słonecznej niezależnie od miejsca poboru energii: w domu bądź poza domem, używając publicznej stacji ładowania.
„Dążymy do tego, aby umożliwiać kierowcom naszych samochodów elektrycznych ładowanie akumulatorów energią wytwarzaną przy jak najniższym poziomie emisji CO2 i w jak najbardziej korzystnych cenach” – powiedział dr Joachim Kolling, Dyrektor ds. Usług Mobilności i Energii w BMW Group.
Projekt ChargeForward jest realizowany przez BMW i oraz przedsiębiorstwo energetyczne Pacific Gas & Electric (PG&E) w rejonie San Francisco Bay Area w stanie Kalifornia od 2015 r. Aktualnie w teście flotowym uczestniczy 350 właścicieli pojazdów zelektryfikowanych marek BMW i MINI, którzy mają podpisaną umowę na dostawę energii elektrycznej z PG&E.
Kluczowym elementem projektu są dzienne prognozy od dostawców energii informujące o tym, kiedy i ile energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych będzie dostępne w sieci. Uwzględniane są również wymagania i preferencje klientów w zakresie okresów użytkowania pojazdu oraz czasu parkowania. Główną rolę pełnią tutaj: telematyczna jednostka sterująca ConnectedDrive, w którą wyposażone są wszystkie pojazdy BMW, oraz aplikacja BMW Connected.
Według BMW, wyniki drugiej fazy projektu pokazują, że elastyczna strategia ładowania sprzyja nie tylko stabilizacji sieci elektroenergetycznej, ale także zwiększaniu udziału „zielonej” energii w całkowitej ilości energii zużywanej przez EV. Kierowcy uczestniczący w testach zostali zachęceni do ładowania akumulatorów wysokonapięciowych w ciągu dnia. Położono w ten sposób nacisk na ładowanie w okresach wzmożonej dostępności energii słonecznej. Dzięki tej strategii, około 56% łącznej energii ładowania pojazdów w okresie testowym pochodziło ze źródeł odnawialnych, a u ponad połowy uczestników projektu cały przebieg samochodów BMW i3 w okresie objętym testem uzyskano przy zerowym poziomie emisji CO2. Dla porównania średni udział energii z OZE w USA wynosił zaledwie 22%.
press.bmwgroup.com, materiały własne