Rząd Francji wspiera rozwój samochodów samosterujących i chce, żeby „wysoce-zautomatyzowane” pojazdy trafiły na krajowe drogi publiczne pomiędzy 2020 a 2022 r.
W październiku 2017 r. Anne-Marie Idrac, była minister transportu, została odpowiedzialna za opracowanie narodowej strategii rozwoju mobilności autonomicznej, w tym nowych unormowań prawnych, regulacji dotyczących testów oraz projektów pilotażowych, jak również kwestii związanych z cyberbezpieczeństwem.
Od 2014 r. we Francji powstało ponad 50 projektów związanych z pojazdami autonomicznymi, w tym robo-taksówkami, autobusami oraz samochodami prywatnymi. Rząd przeznaczył na ich wsparcie równowartości 40 mln euro.
Na krajowego lidera w zakresie samosterujących taksówek wyrosła założona w 2014 r. firma Navya z siedzibą w Lyonie, która niedawno ogłosiła zawarcie porozumienia z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w zakresie dofinansowania spółki kwotą 30 mln euro. Przedsiębiorstwo jest ponadto wspierane m.in. przez Valeo, francuskiego dostawcę podzespołów samochodowych.
Navya opracowała m.in. samosterujące taksówki (na zdjęciu), które są w stanie zabrać na pokład 6 pasażerów, dysponują dwoma silnikami elektrycznymi, a ich prędkość maksymalna wnosi 90 km/h. Za magazynowanie energii odpowiadają w tym przypadku akumulatory litowo-jonowe o pojemności od 22 do 33 kWh. System autonomicznego sterowania pojazdu opiera się na 10 lidarach o zasięgu ponad 200 m, 6 kamerach oraz 4 radarach. Rozpoczęcie testów drogowych taksówek francuskiej firmy ma się rozpocząć już w niedalekim czasie.
Pojazdy autonomiczne są ponadto rozwijane przez największe francuskie koncerny motoryzacyjne.
Grupa PSA ogłosiła na początku lipca utworzenie OpenLab – ośrodka badań nad sztuczną inteligencją. Koncern, w skład którego wchodzą m.in. takie marki jak Peugeot, Opel, Citroën i DS Automobiles, planuje wprowadzenie na rynek w 2020 r. samochodów o 3 poziomie autonomiczności – ich kierowcy nie będą już musieli sprawować stałej kontroli nad pojazdem podczas jazdy.
Z kolei Renault w ramach aliansu z Nissanem i Mitsubishi w ciągu kilku najbliższych lat zamierza zaprezentować ponad 40 modeli wyposażonych w systemy autonomicznego sterowania różnych poziomów. Według planów, francusko-japoński koncern wprowadzi na rynek samochody całkowicie autonomiczne w 2022 r.
europe.autonews.com, materiały własne