We wtorek 31 lipca z lotniska Helsinki-Malmi wzbił się w powietrze Pipistrel Alpha Electro, samolot elektryczny, którego testy rozpoczyna Fortum wraz z Helsińskim Stowarzyszeniem Lotnictwa Elektrycznego.
Dzięki zaangażowaniu w projekt, Fortum chce zdobyć niezbędne doświadczenie i wiedzę na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach, a także ich żywotności oraz poboru mocy podczas różnych faz lotu. Te informacje zamierza wykorzystać w przyszłości w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów.
Jak powiedział Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum w Polsce:
„Samolot elektryczny jest tańszy w użytkowaniu w porównaniu z jednostkami konwencjonalnymi. Tego typu jednostka to przede wszystkim również korzyści dla środowiska naturalnego. Samolot elektryczny to mniejsze emisje szkodliwych substancji do atmosfery oraz co bardzo ważne mniejszy poziom hałasu na terenach położonych w pobliżu lotnisk”.
Fortum rozwija sieć punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Spółka chce wykorzystać to doświadczenie przy planowaniu analogicznej infrastruktury dedykowanej lotnictwu elektrycznemu.
Zdaniem ekspertów, lotnictwo elektryczne to sektor o ogromnym potencjale wzrostu. Najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest wykorzystanie w pełni elektrycznych silników w małych samolotach i technologii hybrydowej w większych samolotach pasażerskich. Pierwsze tego typu maszyny pasażerskie powinny pojawić się na rynku w ciągu następnych 10 lat.
fortum.pl, materiały własne