Miasto Grudziądz i Volvo Polska podpisały umowę na dostawę siedmiu autobusów hybrydowych typu plug-in oraz stacji szybkiego i wolnego ładowania dla tych pojazdów.
Volvo dostarczy do miasta siedem pojazdów Volvo 7900 Electric Hybrid. Szwedzki producent zainstaluje ponadto w Grudziądzu 2 stacje szybkiego ładowania na trasie autobusów oraz 7 stacji wolnego ładowania w zajezdni.
Hybrydy plug-in tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy napędzane są wyłącznie silnikiem elektrycznym, a silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie zeroemisyjnym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich się porusza), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – potem pojazd może ruszać w dalszą drogę. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. nocą w zajezdni. Oba rozwiązania zostaną zastosowane w Grudziądzu.
Jak podaje Volvo, hybrydy plug-in zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90 proc. Dla porównania – tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40 proc. mniej paliwa i emitują 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.
W przypadku hybryd plug-in istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast.
Nowe autobusy maja trafić do Grudziądza w ciągu dziewięciu miesięcy od daty złożenia zamówienia – bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie projektowane są w całości przez polskich inżynierów i produkowane seryjnie od 2010 roku.
W Polsce hybrydy Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a ostatnio firma wygrała przetargi na dostawę tego typu pojazdów do Krakowa, Jeleniej Góry, Białegostoku i Krosna. W 2017 r. roku Volvo dostarczyło 35 hybryd do Sosnowca – to największa obecnie w Polsce flota autobusów o napędzie hybrydowym. Oprócz Polski Volvo podpisało do tej pory umowy na dostawę zelektryfikowanych autobusów do Wielkiej Brytanii, Danii, Luksemburga, Holandii, Norwegii, Singapuru i Szwecji. Na całym świecie Volvo sprzedało do tej pory ponad 4 tys. pojazdów tego typu.
cire.pl