Według informacji The Wall Street Journal, w Chinach funkcjonuje obecnie 487 przedsiębiorstw, których przedmiot działalności stanowi produkcja samochodów elektrycznych. Liczba ta obejmuje powstałe niedawno start-upy deklarujące wprowadzenie EV do produkcji i w najbliższym czasie prawdopodobnie jeszcze wzrośnie.
W czerwcu China Construction Bank oraz Narodowa Komisja Rozwoju i Reform ogłosiły, że przeznaczą równowartość 47 mld dolarów na dofinansowanie projektów związanych z samochodami elektrycznymi oraz zaawansowaną technologią innego rodzaju. Nowo powstające podmioty mogą też liczyć na wsparcie ze strony władz lokalnych i rządu centralnego. W ciągu ostatnich pięciu lat wysokość subsydiów udzielonych przez władze w Pekinie na zakup pojazdów elektrycznych wyniosła łącznie 15 mld dolarów.
Liczba przedsiębiorstw zajmujących się elektromobilnością w Państwie Środka imponuje, jednak według analityków zdecydowana większość z nich nie będzie w stanie utrzymać się na rynku. Część ekspertów stoi na stanowisku, że w ciągu najbliższych kilku lat przetrwa jedynie ok. 1% nowo zakładanych start-upów.
Jak powiedział Paul Gong z międzynarodowej firmy doradczej UBS:
„W ten przemysł inwestowane są znaczne środki finansowe. Duża część z nich zostanie zmarnowana”.
Co ciekawe, liczba producentów konwencjonalnych pojazdów spalinowych w Państwie Środka jest znacznie mniejsza – szacuje się ją na ponad 100. Większość z tych przedsiębiorstw jest nierentowna i utrzymuje się na rynku dzięki wsparciu ze strony władz lokalnych.
Chińskie firmy działające w obszarze elektromobilności będą musiały się zmierzyć nie tylko z krajową konkurencją, ale również z zagranicznymi koncernami motoryzacyjnymi, które rozpoczęły lub planują rozpocząć produkcję EV w Państwie Środka. Jednym z przykładów jest Tesla, która podpisała w lipcu umowę na budowę fabryki w regionie Szanghaju. Docelowo, z taśm montażowych planowanego zakładu będzie zjeżdżać 500 tys. samochodów elektrycznych rocznie.
Chiny są największym rynkiem pojazdów elektrycznych na świecie. W pierwszej połowie 2018 r. w Państwie Środka sprzedano ok. 412 tys. EV, z czego 313 tys. stanowiły pojazdy całkowicie elektryczne, zaś 99 tys. hybrydy typu plug-in. Oznacza to wzrost o 111% względem analogicznego okresu 2017 r.
wsj.com, materiały własne