Panasonic i Honda Motor nawiązały współpracę w zakresie baterii litowo-jonowych. Partnerzy mają na celu opracowanie odłączalnej, przenośnej baterii, która mogłaby zostać wykorzystana m.in. w samochodach, motocyklach oraz robotach.
Akumulatory tego rodzaju znalazłyby również zastosowanie jako źródło energii w krajach rozwijających się, głownie w Azji, gdzie sieć elektroenergetyczna nie jest w wystarczającym stopniu rozwinięta.
Jesienią Honda zamierza wprowadzić na rynek elektryczne motocykle wyposażone w odłączalne baterie. Partnerzy zamierzają rozbudować sieć stacji, dzięki którym klienci będą w stanie wymienić wyczerpane akumulatory na w pełni naładowane.
Obie firmy opracowują ponadto technologię, umożliwiającą wykorzystanie jednego akumulatora do różnych celów. Bateria z motocykla będzie mogła zostać odłączona i wykorzystana np. do zasilania oświetlenia domu lub ładowania smartfonów. Testy tej technologii rozpoczęto w Indonezji.
Panasonic nie jest jedynym producentem baterii, z którym Honda nawiązała współpracę. Japoński koncern wspólnie z CATL zamierza zaprojektować całkowicie elektryczny, przystępny cenowo samochód, oparty na miejskim modelu Fit/Jazz. Pojazd pojawi się w sprzedaży do pierwszej połowy 2020 r.
Pierwszym, w pełni elektrycznym samochodem Hondy przeznaczonym na rynek europejski zostanie produkcyjna wersja modelu Urban EV Concept, który został zaprezentowany podczas ubiegłorocznych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Jego debiut w salonach na Starym Kontynencie zapowiedziano na rok 2019.
Według planów, do 2030 r. EV będą stanowić dwie trzecie pojazdów sprzedawanych przez japoński koncern.
asia.nikkei.com, materiały własne