BYD uruchomił zakład, który w przyszłości stanie się jedną z największych fabryk baterii litowo-jonowych przeznaczonych do samochodów elektrycznych na świecie. W 2019 r. moce produkcyjne obiektu wyniosą 24 GWh rocznie. To ilość wystarczająca do zaopatrzenia 1,2 mln sztuk modelu Tang – produkowanej przez BYD hybyrdy typu plug-in.
Spółka wspierana przez Warrena Buffeta zainwestowała w zakład równowartość 1,5 mld euro. Nowa fabryka ma pomóc w osiągnięciu celu, jakim jest niemal czterokrotne zwiększenie produkcji baterii BYD do 2020 r. Chiński koncern, w odróżnieniu od większość producentów samochodów elektrycznych, stawia na samodzielną produkcję baterii litowo-jonowych. Ponadto, zamierza sprzedawać je innym podmiotom.
Nowa fabryka obejmie milion metrów kwadratowych – to powierzchnia odpowiadająca 140 boiskom do piłki nożnej. Zakład zostanie w wysokim stopniu zautomatyzowany i wyposażony w ok. 100 robotów odpowiadających za produkcję i logistykę. Fabryka powstała w Qinghai, w środkowych Chinach.
Na świecie powstają podobne, konkurencyjne inwestycje. Przykładowo, spółka Northvolt realizuje projekt budowy fabryki baterii litowo-jonowych w Szwecji. Roczne moce produkcyjne zakładu wyniosą 32 GWh. Z kolei Gigafactory Tesli ma docelowo osiągnąć wydajność na poziomie 35 GWh. Firma Elona Muska planuje ponadto budowę kolejnego zakładu w Chinach. BYD nosi się natomiast z zamiarem budowy fabryki ogniw litowo-jonowych w Europie. Produkty koncernu będą przeznaczone zarówno do pojazdów elektrycznych, jak i domowych magazynów energii. Lokalizacja planowanego, europejskiego zakładu nie została jeszcze ustalona.
BYD będzie musiał zmierzyć się również z chińską konkurencją. Koncern CATL również jest w trakcie budowy fabryki o mocach produkcyjnych wynoszących 24 GWh. Zakład zostanie uruchomiony ok. 2020 r. W konsekwencji, łączne moce produkcyjne CATL wzrosną do 88 GWh. BYD w roku bieżącym zamierza osiągnąć wydajność na poziomie 28 kWh. Według planów, liczba ta wzrośnie do 48 GWh w 2019 r. oraz 60 GWh w roku 2020.
Jak donosi agencja Bloomberg, zamierzenia rządu w Pekinie obejmują konsolidację krajowego przemysłu motoryzacyjnego, której celem jest wykreowanie kilku światowych liderów w gronie producentów samochodów oraz dostawców podzespołów. Władze namawiają przedstawicieli branży do instalowania w pojazdach elektrycznych coraz wydajniejszych akumulatorów zapewniających większy zasięg na jednym ładowaniu. BYD planuje rozpoczęcie bardziej zaawansowanych technologicznie baterii NMC 811 w przyszłym roku.
bloomberg.com, materiały własne