Dynamiczny rozwój elektromobilności wymusza na wydziałach technicznych polskich uczelni modyfikacje planów dydaktycznych. Jednym z wyzwań, przed jakimi stają pracownicy naukowi, jest zapewnienie studentom odpowiedniej liczby zajęć praktycznych, podczas których będą mogli lepiej poznać specyfikę budowy i funkcjonowania samochodów elektrycznych.
W celu wspierania edukacji w zakresie elektromobilności, Nissan przekazał Uniwersytetowi Technologiczno-Przyrodniczemu w Bydgoszczy egzemplarz modelu LEAF pierwszej generacji.
Samochód będzie wykorzystywany przez studentów kilku wybranych wydziałów UTP w Bydgoszczy m.in.: Wydziału Telekomunikacji, Informatyki i Elektrotechniki oraz Wydziału Inżynierii Mechanicznej. Wspomniane wydziały prowadzą kierunki kształcenia związane z OZE i elektromobilnością takie jak Inżynieria Odnawialnych Źródeł Energii, Transport oraz Energetyka. Studenci zapoznają się z budową pojazdu elektrycznego na linii diagnostycznej w laboratorium UTP oraz zweryfikują aspekty jego eksploatacji. Będą mogli oni poznawać m.in. strukturę budowy EV, w szczególności aspekty związane z nietypową specyfiką elektrycznego układu napędowego.
„Z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy stwierdzić, że samochody elektryczne to przyszłość branży motoryzacyjnej. Rozwój tej gałęzi rynku stawia przed uczelniami technicznymi szereg nowych wyzwań, z których kluczowe jest zapewnienie studentom możliwości jak najlepszego zrozumienia specyfiki pojazdów zeroemisyjnych. Nie byłoby to możliwe bez pomocy dydaktycznych. Z tego powodu bardzo cieszymy się, że już wkrótce nasi studenci będą mieli możliwość zdobywania wiedzy poprzez bezpośrednią styczność z Nissanem LEAF, czyli najpopularniejszym samochodem elektrycznym na świecie” – powiedział prof. dr hab. inż. Tomasz Topoliński, rektor Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy.
Pierwsza generacja Nissana LEAF, której egzemplarz został przekazany przez firmę bydgoskiej uczelni, po raz pierwszy pojawiła się na rynku w 2010 r. Od tego czasu na drogi wyjechało blisko 300 000 sztuk tego modelu, a jego kierowcy pokonali niemal 4 miliardy kilometrów. Samochód wyposażony jest w akumulator o pojemności 24 kWh, który zapewnia zasięg 199 km na jednym ładowaniu.
„Inżynierowie odgrywają kluczową rolę w rozwoju elektromobilności. To dzięki ich wiedzy oraz doświadczeniu możliwe jest budowanie samochodów oferujących coraz większy zasięg, czego najlepszym przykładem jest Nissan LEAF drugiej generacji, który na wiosnę wyjechał na polskie drogi. Z tego powodu tak ważna jest współpraca pomiędzy firmami motoryzacyjnymi a uczelniami technicznymi. Mamy nadzieję, że przekazany przez nas egzemplarz pierwszej generacji modelu LEAF zaszczepi w studentach pasję do zeroemisyjnej mobilności, której efektem będzie podjęcie pracy właśnie w tym obszarze rynku. A w przyszłości być może opracowanie np. nowego rodzaju akumulatorów” – dodaje Dorota Pajączkowska, PR Manager marki Nissan w Polsce.
Na terenie kampusu Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy powstanie punkt szybkiego ładowania EV. Projekt powstał z inicjatywy Regionalnego Centrum Innowacyjności – Centrum Transferu Technologii przy współpracy z firmą RAWICOM. W rezultacie studenci nadzorujący projekty realizowane przy udziale Nissana LEAF zyskają możliwość szybkiego uzupełnienia energii niezbędnej do dalszych prac.
„Jako firmie wywodzącej się z województwa kujawsko-pomorskiego zależy nam, żeby Bydgoszcz była miastem przyjaznym samochodom elektrycznym, czego kluczowym aspektem jest dostępność infrastruktury ładowania. Stacja zbudowana na terenie uczelni to kolejny przykład naszej współpracy z UTP. Od kilku lat wspólnie realizujemy prace badawcze mające na celu zaprojektowanie i wykonanie nowej szybkiej ładowarki, która umożliwi naładowanie samochodów wykorzystujących różne standardy ładowania” – podsumowuje Adam Hłond, współwłaściciel firmy RAWICOM.
Uroczyste przekazanie Nissana LEAF pierwszej generacji odbyło się w środę, 20 czerwca, podczas Święta Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy.
newsroom.nissan-europe.com, materiały własne