Poczta Polska oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały list intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce. Kooperacja pozwoli w założeniu na wykorzystanie potencjału logistycznego Poczty Polskiej oraz przełoży się na unowocześnienie jej oferty.
Jak powiedział prezes Zarządu Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski:
„Poczta Polska już teraz testuje elektryczne pojazdy i chce skorzystać ze współpracy z NCBR, jako szansy na stworzenie auta najlepiej dostosowanego do naszych oczekiwań. Potrzebujemy nie tylko elektrycznych samochodów, ale także wszelkich rozwiązań w dziedzinie automatyki i robotyki, które zwiększą efektywność naszej pracy i będą odpowiedzią na rosnące oczekiwania klientów”.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju od 2017 roku zintensyfikowało swoje działania w zakresie wspierania projektów badawczo-rozwojowych w obszarze elektromobilności. Przykładem jest program „Bezemisyjny transport publiczny”, w ramach którego opracowany zostanie polski autobus zeroemisyjny. Według założeń projektu, do końca 2023 roku po krajowych drogach będzie jeździło ponad 1000 nowych, bezemimsyjnych pojazdów.
NCBR jako pierwsza instytucja publiczna finansująca B+R w Polsce zastosowało formułę partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego rynek dla nowatorskich produktów. Ta sama formuła zostanie wykorzystana we wspólnym projekcie NCBR i Poczty Polskiej.
Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Maciej Chorowski, stwierdził:
„Do problemu rozwoju elektromobilności podchodzimy w NCBR w sposób kompleksowy. W ciągu ostatnich kilku miesięcy uruchomiliśmy program dotyczący mobilnego magazynu wodoru, który mógłby być wykorzystywany m.in. w pojazdach oraz przygotowujemy się do finansowania prac badawczo-rozwojowych w zakresie infrastruktury ładowania. Współpraca z Pocztą Polską to kolejny krok w stronę rozwoju szeroko rozumianego transportu zeroemisyjnego w Polsce”.
W kwietniu Poczta Polska rozpoczęła największe w Polsce testy pojazdów elektrycznych, w których bierze udział dziewięć modeli oferowanych przez polskich producentów. Kierowcy spółki do końca czerwca będą sprawdzać m.in. ładowność, zasięg czy sposób ładowania. Dzięki testom, Poczta Polska ma być w stanie lepiej zdefiniować swoje potrzeby, które staną się punktem wyjścia do sformułowania warunków przetargu, który zostanie ogłoszony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Jak zauważają sygnatariusze listu intencyjnego, w zdecydowanej większości w ofercie producentów pojazdów elektrycznych znajdują się samochody osobowe, natomiast wybór modeli dostawczych jest stosunkowo ograniczony.
Paweł Skoworotko, członek Zarządu Poczty Polskiej, powiedział:
„List Intencyjny zaprasza do bardzo szerokiej współpracy w dziedzinie innowacyjności i elektromobilności. Wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju możliwe jest wsparcie opracowania rozwiązań transportowych oraz ich przetestowanie w warunkach codziennej eksploatacji w naszej Spółce”.
Uzupełnienie floty o pojazdy elektryczne pozwoliłoby Poczcie Polskiej na swobodną realizację zadań w strefach czystego transportu. Zgodnie z Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych bezpłatny wjazd do tych stref będą miały tylko pojazdy elektryczne, wodorowe oraz zasilane gazem ziemnym. Już w tym roku granice stref czystego transportu mogą być uchwalane przez samorządy.
Obecnie Poczta Polska dysponuje flotą liczącą ok. 5 tys. pojazdów. Spółka ma nadzieję, że dzięki postawieniu na elektromobilność możliwe będzie poczynienie oszczędności. Kierowcy Poczty Polskiej tankują rocznie ok. 23 mln litrów paliwa.
ncbr.gov.pl, materiały własne