UDOSTĘPNIJ

Toyota ogłosiła, że inwestuje w nowe ośrodki produkcji zestawów ogniw paliwowych i zbiorników wodoru, aby obniżyć koszty produkcji i 10-krotnie zwiększyć sprzedaż samochodów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV). Około 2020 r. Toyota planuje dostarczać klientom 30 000 takich pojazdów rocznie.

Japoński koncern zainicjował przygotowania do zwiększenia produkcji FCEV w najbliższych latach. Toyota rozpoczęła budowę dwóch nowych ośrodków, w których będą wytwarzane komponenty kluczowe dla napędu wodorowego – zbiorniki wodoru i zestawy ogniw paliwowych. Inwestycje mają na celu zwiększenie możliwości produkcyjnych tych podzespołów. Jednocześnie, redukcji ulegną koszty ich wytwarzania.

Masowa produkcja zbiorników i ogniw obniży w konsekwencji koszty produkcji pojazdów na wodór i zwiększy ich dostępność dla szerokiego grona kierowców. Uruchomienie obu ośrodków zaplanowano na 2020 r.

Produkcja zestawów ogniw paliwowych zostanie przeniesiona do nowego 8-piętrowego obiektu o powierzchni 70 000 m2 na terenie fabryki Honsha w Toyota City. Obecnie ogniwa paliwowe są wytwarzane na znacznie mniejszą skalę w innym budynku tego zakładu. Toyota zakończyła już wznoszenie nowego obiektu i rozpoczyna prace nad wykończeniem wnętrza. Na skutek reakcji wodoru i tlenu w ogniwach paliwowych generowany jest prąd, który napędza silnik elektryczny FCEV. Proces ten zachodzi bez emisji spalin, a jedynym produktem ubocznym jest woda.

Masowa produkcja zbiorników wodoru zostanie uruchomiona na nowej linii w pobliskiej fabryce Shimoyama w Miyoshi. Obecnie są one wytwarzane w fabryce Honsha. Zbiorniki zbudowane są z włókna węglowego oraz szklanego, co zapewnia im bardzo wysoką odporność na uderzenia, zgniecenia, a nawet postrzał z broni palnej.

Toyota wprowadziła na rynek swój pierwszy samochód elektryczny na wodór – Mirai (na zdjęciu głównym) – w grudniu 2014 r. Produkcja modelu systematycznie wzrasta – w 2015 r. wyniosła 700 szt., rok później 2 000 szt., zaś w 2017 r. 3 000 szt.

Obecnie Toyota Mirai jest dostępna w sprzedaży na 11 rynkach – w Japonii, Stanach Zjednoczonych i w 9 krajach Europy. Koncern stara się stworzyć warunki do wprowadzenia samochodów na wodór na kolejne rynki. Obecnie testy Mirai trwają w Australii, Kanadzie, Chinach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Toyota testuje w nich zapotrzebowanie na tego rodzaju pojazdy i jednocześnie wspiera rozbudowę infrastruktury wodorowej.

W Japonii do 2020 r.  Toyota zamierza sprzedawać 1 000 egzemplarzy FCEV miesięcznie i ponad 10 000 rocznie.  W lutym 2017 r. koncern wprowadził na rynek elektryczny autobus miejski na ogniwa paliwowe FC Bus, do którego w 2018 dołączył kolejny zeroemisyjny model – Sora. Głównym nabywcą autobusów na wodór są władze Tokio. Toyota zamierza dostarczyć stolicy co najmniej 100 takich pojazdów przed rozpoczęciem Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w Tokio w 2020 r.

Japoński koncern planuje rozszerzenie gamy modeli na ogniwa paliwowe i obniżenie ich cen. Koncern zamierza ponadto w dalszym ciągu współpracować z innymi przedsiębiorstwami przy rozwijaniu niskoemisyjnej infrastruktury produkcji i dystrybucji wodoru.

toyotanews.eu, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA