Według doniesień agencji Reuters, chiński gigant motoryzacyjny BYD zamierza wybudować fabrykę ogniw litowo-jonowych w Europie. Produkty koncernu będą przeznaczone zarówno do pojazdów elektrycznych, jak i domowych magazynów energii. Lokalizacja planowanego zakładu nie została jeszcze ustalona.
Rynek baterii do pojazdów elektrycznych w Europie może osiągnąć wartość nawet 250 mld euro do 2025 r. Obecnie, aktywność w dziedzinie budowy fabryk na Starym Kontynencie wykazują przede wszystkim takie podmioty jak szwedzki Northvolt, niemieckie konsorcjum TerraE oraz koncerny azjatyckie (m.in. koreańskie LG Chem, Samsung SDI, SK Innovation oraz japońska GS Yuasa), które uruchamiają swoje zakłady na Węgrzech i w Polsce.
Plany ekspansji na Starym Kontynencie snuje również chiński CATL. Inna firma z Państwa Środka, GSR Capital, produkuje ogniwa litowo-jonowe do samochodów elektrycznych Nissana w Wielkiej Brytanii i zamierza otworzyć nowy zakład w Szwecji.
Jak podaje agencja Reuters, koncerny motoryzacyjne na całym świecie w ciągu kolejnych pięciu lat zamierzają zainwestować co najmniej 90 mld dolarów w nowe modele samochodów elektrycznych oraz przeznaczone do nich baterie. Według analizy niemieckiej firmy doradczej P3 Group, produkcja baterii w Europie pozwoli obniżyć koszty ich dostaw nawet o 25%.
reuters.com, materiały własne