W ramach planu strategicznego NUMBER ONE > NEXT, BMW przystosowuje swoje zakłady produkcyjne do wzrastającego popytu na samochody całkowicie elektryczne i hybrydowe. Chińskie joint venture bawarskiego koncernu – BMW Brilliance Automotive (BBA) – zainicjowało właśnie rozbudowę fabryki akumulatorów, która została otworzona w Państwie Środka zaledwie 7 miesięcy temu. W zakładzie nazwanym “High-Voltage Battery Centre Phase II” BBA zamierza produkować nowe, mocniejsze akumulatory przeznaczone do 5 generacji układu napędowego eDrive, który trafi m.in. do całkowicie elektrycznego modelu iX3. Począwszy od 2020 r. samochód będzie powstawał w należącej do BBA fabryce Dadong.
Jak powiedział Oliver Zipse, członek zarządu BMW AG, odpowiedzialny za dział produkcji:
„W dniu dzisiejszym rozpoczynamy kolejny etap naszej ofensywy w zakresie modeli elektrycznych. W związku z tym, zwiększamy skalę lokalnej produkcji baterii. Umożliwi nam to podążanie za wzrastającym popytem na elektromobilność w Chinach”.
Państwo Środka stanowi dla Grupy BMW największy pojedynczy rynek na świecie. Oferta BMW w Państwie Środka obejmuje obecnie sześć zelektryfikowanych modeli. W 2017 r. bawarski koncern sprzedał w Chinach ponad dwukrotnie więcej EV niż w roku poprzednim i przewiduje kontynuację trendu wzrostowego w 2018 r. Na początku bieżącego roku w fabryce Dadong uruchomiono produkcję BMW serii 5 Plug-in Hybrid.
Pierwszy całkowicie elektryczny samochodów koncernu z Monachium – model i3 – zaczął zjeżdżać z taśm montażowych zakładu w Lipsku w 2013 r. Obecnie, BMW wytwarza pojazdy spalinowe na tych samych liniach produkcyjnych co hybrydy plug-in w 10 lokacjach na całym świecie. Firma posiada ponadto trzy fabryki akumulatorów w Niemczech, USA oraz Chinach. W przyszłości, istniejące linie montażowe całkowicie elektrycznych BMW również zostaną zintegrowane z istniejącą strukturą produkcyjną.
Oliver Zipse dodał:
„Maksymalne wykorzystanie mocy fabryk stanowi dla nas priorytet. Dlatego projektujemy nasz system produkcyjny tak, abyśmy mogli budować modele z całkowicie lub częściowo elektrycznym układem napędowym lub silnikiem spalinowym na tej samej linii montażowej”.
Dodatkowo, BMW projektuje dwie elastyczne platformy samochodowe, które zostaną przystosowane do układów napędowych wszystkich typów. Koncern informuje, że uzyska dzięki temu maksymalną elastyczność produkcji oraz będzie w stanie szybko reagować na wymagania rynków oraz klientów na całym świecie.
Joint venture BMW Brilliance Automotive zostało założone w 2003 r. W 2017 r. fabryki spółki w Tiexi i Dadongu wyprodukowały prawie 400 tys. pojazdów przeznaczonych na chiński rynek. Oznacza to wzrost o ok. 30% w porównaniu do 2016 r. Oba zakłady osiągną maksymalną wydajność w 2019 r., kiedy z ich taśm montażowych zacznie zjeżdżać 520 tys. pojazdów rocznie. Od 2009 r. BBA zainwestowała w swoje fabryki równowartość 6,7 mld euro. Spółka zatrudnia obecnie ponad 16 tys. osób.
press.bmwgroup.com, materiały własne