Dr. Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG, ujawnił, że całkowicie elektryczny, kompaktowy model Mercedesa pod logo EQ (który prawdopodobnie otrzyma nazwę EQA) będzie powstawał w zakładzie Hambach, w północno-wschodniej Francji. Tamtejsza fabryka odpowiada obecnie za produkcję samochodów smarta, w tym elektrycznych EQ fortwo coupé oraz EQ fortwo cabrio. Daimler poinformował, że w związku z nowymi planami, zamierza zainwestować w zakład ok. 500 mln euro.
Wersja koncepcyjna EQA została zaprezentowana po raz pierwszy na ubiegłorocznych targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. EV Mercedesa w odmianie studyjnej ma 4285 mm długości, 1810 mm szerokości i 1428 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2729 mm. Moc układu napędowego EQA jest skalowalna – maksymalnie przekroczy 200 kW (270 KM). Moment obrotowy to ponad 500 Nm. Od 0 do 100 km/h pojazd przyspiesza w ok. 5 sekund. Samochód został wyposażony w dwa silniki elektryczne, po jednym na każdej z osi.
Charakterystyka EQA może zostać dostosowana do indywidualnych upodobań kierowcy dzięki dwóm programom jazdy: Sport i Sport Plus, które w odmienny sposób rozdzielają moment obrotowy. Pojazd dysponuje stałym napędem na cztery koła. W zależności od pojemności zastosowanego pakietu baterii litowo-jonowych maksymalny zasięg elektrycznego Mercedesa wynosi do 400 km na jednym ładowaniu. Błyskawiczne, dziesięciominutowe ładowanie pozwala przejechać 100 km. Samochód ma być przystosowany do ładowania indukcyjnego lub za pomocą wallboxa. Łączna pojemność baterii przekroczy 60 kWh. Jak informuje Daimler, przygotowania do produkcji EQA w Hanbach rozpoczną się już niedługo.
Do 2022 r. Mercedes zamierza wprowadzić na rynek ponad 10 modeli całkowicie elektrycznych w różnych segmentach. Do 2025 r. pojazdy tego typu mają odpowiadać za 15-25% sprzedaży producenta ze Stuttgartu. Gama modelowa Mercedesa zostanie zelektryfikowana w całości do 2022 r. Każdy model w portfolio marki ma być dostępny w wersji całkowicie elektrycznej, hybrydowej typu plug-in lub systemem mild hybrid. Plany Daimlera w zakresie EV nie dotyczą wyłącznie Mercedesa: począwszy od 2020 r., smart będzie oferował wyłącznie samochody elektryczne.
W ciągu najbliższych kilku lat, Mercedes-Benz Cars zainwestuje 10 mld euro w rozwój EV oraz ok. mld euro w produkcję akumulatorów. Pierwszy model marki pod logo EQ – całkowicie elektryczny SUV EQC – zacznie zjeżdżać z taśm montażowych w 2019 r.
media.daimler.com, materiały własne