Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL), jeden z czołowych producentów baterii litowo-jonowych na świecie, będzie dostarczał akumulatory do samochodów elektrycznych Renault oraz Nissana.
Baterie chińskiego koncernu trafią m.in. do Nissana Sylphy Zero Emission (na zdjęciu), zaprezentowanego na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Pekinie. Elektryczny sedan jest przeznaczony na rynek w Państwie Środka i pojawi się w sprzedaży jeszcze w 2018 r. Według danych producenta, pojazd będzie w stanie przejechać 338 km na jednym ładowaniu. Umowa z Nissanem jest pierwszym kontraktem CATL na dostawę baterii, podpisanym z japońskim koncernem motoryzacyjnym.
Jak informuje agencja Nikkei, zagraniczni producenci sprzedający w Chinach samochody elektryczne korzystające z akumulatorów dostarczanych przez lokalne spółki, mogą liczyć na pierwszeństwo w zakresie rządowych subsydiów. Nissan zdecydował się wybrać produkty CATL z uwagi na ich najlepszy stosunek jakości do ceny.
Chiński koncern planuje dalszy rozwój, w związku z czym zamierza utworzyć centrum sprzedaży i rozwoju w Jokohamie. Oprócz EV Nissana, baterie CATL trafią również do elektrycznej wersji Renault Kangoo. Lista obecnych i przyszłych odbiorców baterii chińskiej spółki obejmuje również BMW, Daimlera, Grupę PSA oraz Volkswagena.
Władze chińskie zatwierdziły w ubiegłym miesiącu plany CATL dotyczące wejścia na giełdę papierów wartościowych w Shenzhen. Spółka chce pozyskać dzięki temu środki finansowe w wysokości ponad 2 mld dolarów, które umożliwią jej dynamiczną ekspansję na rynkach w USA i Europie. Firma rozważa m.in. budowę fabryki na terenie Polski. Alternatywnymi lokalizacjami dla nowego zakładu są Niemcy i Węgry.
W 2017 r. CATL wyprodukował baterie o łącznej pojemności 23 GWh. Do końca 2019 r. liczba ta ma wzrosnąć do 30 GWh, zaś w roku kolejnym do 50 GWh. Dla porównania, moce Gigafactory Tesli mają docelowo wynieść 35 GWh.
W 2017 r. wartość sprzedaży CATL osiągnęła poziom prawie 20 mld juanów (ok. 3,1 mld dolarów), co oznacza wzrost o 34% w stosunku do roku poprzedniego. Z kolei zysk spółki zwiększył się o 31% do prawie 4 mld juanów (ok. 630 mln dolarów).
asia.nikkei.com, newsroom.nissan-global.com, materiały własne