W Ministerstwie Energii odbyło się uroczyste spotkanie, podczas którego przedstawiciele Spółek Skarbu Państwa podpisali porozumienia ws. rozwoju transportu niskoemisyjnego w Polsce, w tym elektromobilności.
Grupa LOTOS zainicjowała współpracę z Pocztą Polską oraz Telewizją Polską w sprawie poszukiwania synergii biznesowych wspierających rozwój transportu niskoemisyjnego w Polsce. Spółki będą się wzajemnie wspierały w ramach prac badawczych i rozwojowych oraz pilotażu rozwiązań promujących transport niskoemisyjny, w tym w planowaniu i budowie infrastruktury do zasilania pojazdów wyposażonych w napędy alternatywne.
Jak powiedział Mateusz A. Bonca, p.o. prezesa Grupy LOTOS S.A.:
„Grupa LOTOS w ramach swojej strategii do roku 2022 jako jeden z priorytetów wskazała rozwój innowacyjnych projektów dotyczących transportu niskoemisyjnego i paliw alternatywnych. Mamy ambitny plan uzyskania pozycji krajowego lidera we wdrażaniu paliw nowej generacji. Jeszcze w tym roku planujemy uruchomić pilotażowy projekt ładowania pojazdów elektrycznych na trasie Trójmiasto-Warszawa, przy autostradach A1 i A2. Zainicjowana dziś współpraca z Pocztą Polską oraz Telewizją Polską służyć ma poszukiwaniu synergii biznesowych wspierających rozwój transportu niskoemisyjnego w Polsce”.
W swoich dalszych planach LOTOS zakłada wyposażenie łącznie 50 stacji, zlokalizowanych przy drogach tranzytowych, w punkty ładowania pojazdów elektrycznych.
Natomiast Jacek Kurski, prezes Telewizji Polskiej ujawnił, że w roku bieżącym kierowana przez niego spółka zamierza nabyć 20 samochodów elektrycznych. Plany obejmują także nabycie kolejnych 100 EV w 2019 r. i dalszych partii od 2020 r.
Z kolei Enea Serwis i Kolejowe Zakłady Łączności z siedzibą w Bydgoszczy sygnowały umowę o współpracy, która zakłada kooperację w zakresie dystrybucji i montażu stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz szkoleń dla pracowników. Na skutek porozumienia, Enea stała się certyfikowanym dystrybutorem ładowarek, zaprojektowanych i produkowanych przez Kolejowe Zakłady Łączności.
Urządzenia KZŁ poprzez ciągłą wymianę danych z podmiotem zarządzającym siecią, potrafią reagować w czasie rzeczywistym na potrzebę załączenia lub odłączenia odbiorcy od sieci zasilającej. Dostawca energii decyduje o konieczności zmniejszenia poboru mocy i przełączenia na zasilanie lokalne (np. z banków energii). Natomiast odbiorca ma możliwość planowania harmonogramów ładowania, odczytu danych z licznika oraz posiada dostęp do wszelkiego rodzaju logów i historii ładowania za pomocą intuicyjnego panelu, aplikacji mobilnej lub serwisu www.
Klient może sam decydować o czasie ładowania lub zdać się na system automatyczny, który w sposób optymalny i inteligentny wykorzysta panujące warunki. Ma to na celu systemowe zwiększenie popytu na energię w sytuacjach jej nadmiaru, a zmniejszenie w okresach, gdy jest jej zbyt mało. Daje to obustronne korzyści – odbiorca może liczyć na gratyfikacje w postaci zmiennych stawek za kWh, a operator na optymalizację wykorzystania sieci energetycznej.
Spółka KZŁ Bydgoszcz oferuje obecnie 3-fazowe stacje ładowania Eco Moto o mocy 22kW, które umożliwiają dołączenie modułów stałoprądowych o mocy 50kW.
lotos.pl, kzl.com.pl, materiały własne