Konsorcjum „Polski E-BUS” zapowiedziało przystąpienie do ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju programu wsparcia bezemisyjnego transportu w Polsce „Bezemisyjny transport publiczny”. Dzięki programowi do 2023 roku na polskie drogi ma wyjechać ponad tysiąc bezemisyjnych autobusów nowej generacji.
W programie NCBR stosuje formułę partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów.
Skutkiem prowadzonych prac w ramach programu ma być opracowanie i dostarczenie innowacyjnych, bezemisyjnych pojazdów. Każdy pojazd musi być nowy i dopuszczony do ruchu drogowego oraz posiadać możliwość ładowania prądem zmiennymi i stałym wg standardu Combined Charging System. Szacowana wartość projektu to 2,309 mld zł.
Jak podkreśla konsorcjum „Polski E-BUS”, w taką formułę współpracy wpisuje się realizowany przez nie projekt nowego w pełni polskiego autobusu elektrycznego, który będzie pojazdem modułowym z możliwością wymienności rożnych rodzajów magazynów energii. Kolejną innowacją ma być możliwość jazdy autonomicznej na poziomie 3 SAE co najmniej w obrębie zajezdni, co ma uczyni go produktem konkurencyjnym na światowych rynkach.
Konsorcjum „Polski E-Bus” zrzesza firmy zainteresowane produkcją autobusu elektrycznego. W jego skład wchodzi 14 firm: Pol-Mot Holding, Zakład Elektroniki Przemysłowej Enika, Bmz Poland, Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT), Kompozyty, SAV Studio, Xdisc, Innowative Trade and Product Strategies, Zakład Maszyn Elektrycznych Emit, AIU+, Ursus Bus, Platige Image, Railway Eco Driving System oraz ITM Poland.
cire.pl